تاثیر آموزش بر شیوه تغذیه و نمایه توده بدنی زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ایران
(ندگان)پدیدآور
نوری تاجر, مریمکردلو, زهرا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه تکاپوی بسیاری در مورد فعالیتهای مربوط به ارتقای سطح سلامتی در جریان است. شاغلین بخش بهداشت که قبلاً بر معالجه تمرکز داشتند، اکنون بر پیشگیری و تأمین سلامتی از طریق بهبود شیوه زندگی و حذف عواملی که به نوعی به اثرات سوء بر سطح سلامت انسان دارند، متمرکز شدهاند. این مطالعه تأثیر آموزش بر شیوه تغذیه و نمایه توده بدنی زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ایران را مورد بررسی قرارداده است.روشها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی تک گروهی است. ابتدا تعداد ۲۰۰ نفراز زنان شاغل به صورت طبقهای انتخاب و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ابزار استاندارد سبک زندگی جمعآوری گردید و سپس در راستای مداخله آموزشی، کتابچه آموزشی به آنان داده شد و دو ماه بعد مجدداً از آنان خواسته شد پرسشنامه سبک زندگی را تکمیل نمایند. به منظور بررسی تأثیر آموزش، از اختلاف میانگین و جهت ارزیابی قبل و بعد از آموزش، از آزمون Chi-Square و t زوج استفاده شد.یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که بیش از 4/51% زنان قبل از مداخله آموزشی دارای اضافه وزن و چاقی بودند که پس از مداخله آموزشی به 5/48% رسید. در نهایت آموزش در 72% زنان شاغل باعث ارتقای شیوه تغذیه گردید.نتیجهگیری: نتایج نشان از تأثیرآموزش بر شیوه تغذیه و نمایه توده بدنی زنان داشته، لذا اجرای برنامه آموزشی در شیوه تغذیه زنان از اهمیت ویژهای برخوردار است که این امر مستلزم برنامهریزی و سیاستگذاری مسؤولین حوزه سلامت و بهداشت است.
کلید واژگان
وضعیت تغذیهنمایه توده بدنی
آموزش برنامهریزی شده
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-08-011389-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانشاپا
2345-40082345-4016



