نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلاریجانی, باقرfa_IR
dc.contributor.authorفخرزاده, حسینfa_IR
dc.contributor.authorکمیلیان, زهراfa_IR
dc.contributor.authorحشمت, رامینfa_IR
dc.contributor.authorبرادر جلیلی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorمعادی, منصورهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T16:40:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T16:40:08Z
dc.date.available1399-08-23T16:40:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T16:40:08Z
dc.date.issued2004-05-01en_US
dc.date.issued1383-02-12fa_IR
dc.identifier.citationلاریجانی, باقر, فخرزاده, حسین, کمیلیان, زهرا, حشمت, رامین, برادر جلیلی, رضا, معادی, منصوره. (1383). بررسی مقایسه‌ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه‌های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی ) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال1382. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 3(1), 89-98.fa_IR
dc.identifier.issn‪2345-4008
dc.identifier.issn‪2345-4016
dc.identifier.urihttp://ijdld.tums.ac.ir/article-1-461-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622662
dc.description.abstractمقدمه: هیپرلیپیدمی از مهمترین عوامل خطر پیدایش و پیشرفت بیماریهای قلبی - عروقی در جهان محسوب می‌شود. تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران روزانه 166 نفر و سالانه تقریباً 125000 نفر می‌باشد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که باید راهکارهایی در جهت پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی انجام پذیرد که این میسر نمی‌شود مگر با آموزش فراگیر و مداوم که تیم درمان خصوصاً پرستاران می‌توانند نقش به سزایی در انجام آن داشته باشند. هدف از این ‌مطالعه بررسی مقایسه‌ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه‌های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه لیپید است.روشها: این بررسی از نوع مطالعات مداخله‌ای است که نمونه‌هایی به‌صورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان آگاهی و عملکرد قبل از آموزش و بعد از آموزش مورد سنجش قرار گرفت. تعداد نمونه‌ها 304 نفر بوده‌اند که به 152 نفر کتابچه داده شد و 152 نفر دیگر دعوت به بحث گروهی شدند.یافته‌ها: در گروه یک (بحث گروهی) بعد از آموزش 27% افزایش آگاهی و عملکرد مشاهده شده و در گروه دو (کتابچه) 26% افزایش مشاهده گردید که بین دو گروه تفاوت معنی‌داری به‌دست نیامد.نتیجه‌گیری: با توجه به یکسان بودن میانگین نمرات دو گروه ‌شاید بتوان ‌گفت که ‌اثر هر جلسه آموزشی می‌تواند معادل دادن کتابچه به بیماران باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای نتیجه‌گیری بهتر، این جلسات به‌طور مداوم و در فواصل منظم برگزار گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دیابت و متابولیسم ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Diabetes and Lipid Disordersen_US
dc.subjectآموزش‌ بیمارانfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectاختلالات لیپیدfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی مقایسه‌ای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچه‌های آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی ) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال1382fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue1
dc.citation.spage89
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد