| dc.contributor.author | لاریجانی, باقر | fa_IR |
| dc.contributor.author | فخرزاده, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمیلیان, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حشمت, رامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | برادر جلیلی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | معادی, منصوره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T16:40:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T16:40:08Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T16:40:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T16:40:08Z | |
| dc.date.issued | 2004-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1383-02-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | لاریجانی, باقر, فخرزاده, حسین, کمیلیان, زهرا, حشمت, رامین, برادر جلیلی, رضا, معادی, منصوره. (1383). بررسی مقایسهای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچههای آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی ) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال1382. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 3(1), 89-98. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-461-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622662 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هیپرلیپیدمی از مهمترین عوامل خطر پیدایش و پیشرفت بیماریهای قلبی - عروقی در جهان محسوب میشود. تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران روزانه 166 نفر و سالانه تقریباً 125000 نفر میباشد. مطالعات متعدد نشان میدهد که باید راهکارهایی در جهت پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی انجام پذیرد که این میسر نمیشود مگر با آموزش فراگیر و مداوم که تیم درمان خصوصاً پرستاران میتوانند نقش به سزایی در انجام آن داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی مقایسهای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچههای آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران مراجعهکننده به درمانگاه لیپید است.روشها: این بررسی از نوع مطالعات مداخلهای است که نمونههایی بهصورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان آگاهی و عملکرد قبل از آموزش و بعد از آموزش مورد سنجش قرار گرفت. تعداد نمونهها 304 نفر بودهاند که به 152 نفر کتابچه داده شد و 152 نفر دیگر دعوت به بحث گروهی شدند.یافتهها: در گروه یک (بحث گروهی) بعد از آموزش 27% افزایش آگاهی و عملکرد مشاهده شده و در گروه دو (کتابچه) 26% افزایش مشاهده گردید که بین دو گروه تفاوت معنیداری بهدست نیامد.نتیجهگیری: با توجه به یکسان بودن میانگین نمرات دو گروه شاید بتوان گفت که اثر هر جلسه آموزشی میتواند معادل دادن کتابچه به بیماران باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که برای نتیجهگیری بهتر، این جلسات بهطور مداوم و در فواصل منظم برگزار گردد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | آموزش بیماران | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات لیپید | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسهای اثر آموزش از طریق برگزاری جلسات گروهی و کتابچههای آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد (در حیطه شناختی ) بیماران مراجعه کننده به درمانگاه لیپید در سال1382 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 98 | |