| dc.contributor.author | احمدی, زکیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, تابنده | fa_IR |
| dc.contributor.author | لری پور, مرضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T16:37:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T16:37:55Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T16:37:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T16:37:55Z | |
| dc.date.issued | 2016-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-04-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, زکیه, صادقی, تابنده, لری پور, مرضیه. (1395). بررسی تاثیر آموزش توسط همتا بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 15(6), 382-391. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5474-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622362 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: آموزش در دیابت از جنبههای مهم مدیریت بیماری و از بخشهای مهم مراقبت محسوب میشود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش توسط همتا بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت انجام شد.
روشها: در این کارآزمایی با گروه کنترل تصادفی، 80 بیمار دیابت نوع دو انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. به افراد گروه مداخله، علاوه بر آموزشهای روتین مرکز توسط فرد همتا آموزشهای سلامتی و خودمراقبتی در زمینه دیابت ارائه گردید. گروه کنترل فقط آموزشهای روتین مرکز یعنی آموزش توسط پزشک و پرستار کلینیک و آموزش از طریق پوسترها و پمفلتهای موجود در مرکز را دریافت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامهی رفتارهای خودمراقبتی دیابت SDSCA(Summary of Diabetes Self-care Activities) بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبل تایید شده است. جمعآوری اطلاعات در بدو ورود به مطالعه و 12 هفته بعد صورت گرفت. در نهایت دادهها توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین رفتارهای خودمراقبتی اختلاف آماری معناداری وجود داشت و میانگین نمره گروه مداخله بالاتر بود(تی مستقل،001/0=p). در گروه مداخله، بین میانگین نمره رفتارهای خودمراقبتی قبل و بعد از مداخله نیز اختلاف معنی دار وجود داشت(تی زوج،001/0=p، در حالی که این اختلاف در گروه کنترل معنادار نبود(تی زوج، 28/0=p).
نتیجه گیری: آموزش توسط همتا باعث ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی میشود، لذا استفاده از این روش آموزشی برای بیماران دیابتی در کنار سایر روشهای آموزشی پیشنهاد میشود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | دیابت | fa_IR |
| dc.subject | آموزش توسط همتا | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای خودمراقبتی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش توسط همتا بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 382 | |
| dc.citation.epage | 391 | |