| dc.contributor.author | شجاعیزاده, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | طل, آذر | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی راد, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهاجری تهرانی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | الحانی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T16:37:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T16:37:49Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T16:37:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T16:37:49Z | |
| dc.date.issued | 2012-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-07-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شجاعیزاده, داود, طل, آذر, شریفی راد, غلامرضا, مهاجری تهرانی, محمدرضا, الحانی, فاطمه. (1391). ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقاء خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله دیابت و متابولیسم ایران, 11(5), 474-482. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-4008 | |
| dc.identifier.issn | 2345-4016 | |
| dc.identifier.uri | http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-32-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/622348 | |
| dc.description.abstract | Normal
0
false
false
false مقدمه: توانمندسازی
بیمار به عنوان یک برنامه موثر در راستای تغییر رفتار در مراقبت دیابت به شمار میآید.
این مطالعه به بررسی ارزشیابی الگوی توانمندسازی بر ارتقای خودکارآمدی و ارتباط آن
با کنترل دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 شهر اصفهان میپردازد.روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار
بود که 140 بیمار در دو گروه مداخله و مقایسه پس از انجام پیش آزمون با انجام تخصیص
تصادفی وارد شدند. در مرحله پیش آزمون، کلیه اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با سلامت و
بیماری از بیماران اخذ گردید. سپس افراد گروه مداخله، در 5 گروه 14 نفری تقسیم شده
و در برنامه توانمندسازی با استفاده از استراتژی حل مساله گروهی و حمایت همسالان که
براساس سازههای مدل طراحی شده بود شرکت نمودند. افراد گروه مقایسه آموزش رایج مرکز
را طبق روال قبل ادامه دادند و به صورت جداگانه بدون تماس باگروه مداخله به تکمیل پرسشنامهها
اقدام نمودند. اهداف توانمندسازی در این مطالعه با مفهوم خودکارآمدی و کنترل دیابت با
شاخص HbA1C مورد بررسی
قرار گرفت. در پیگیری بلافاصله و سه ماه بعد ابزارخودکارآمدی دیابت بررسی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 5/11 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (05/0 نتیجهگیری: نتایج مطالعه موید این مطلب است که آموزش مبتنی بر الگوی
توانمندسازی در گروه مداخله با استراتژیهای حل مسئله گروهی و گروه همسالان دارای
اثربخشی در مقایسه با آموزشهای رایج دیابت در متغیر خودکارآمدی و کنترل دیابت میباشد.
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman"
mso-ansi-language:#0400
mso-fareast-language:#0400
mso-bidi-language:#0400} | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دیابت و متابولیسم ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Diabetes and Lipid Disorders | en_US |
| dc.subject | برنامه آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | الگوی توانمندسازی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | دیابت نوع 2 | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقاء خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات غدد/ پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 474 | |
| dc.citation.epage | 482 | |