نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبراتی, فایزهfa_IR
dc.contributor.authorشمسی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorخورسندی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorرنجبران, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T15:24:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T15:24:09Z
dc.date.available1399-08-23T15:24:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T15:24:09Z
dc.date.issued2018-03-01en_US
dc.date.issued1396-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبراتی, فایزه, شمسی, محسن, خورسندی, محبوبه, رنجبران, مهدی. (1396). تأثیر آموزش تئوری رفتار برنامه‌ ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌ کننده دانش‌ آموزان در زمینه‌ی مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک. مجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايران, 19(6), 425-434.fa_IR
dc.identifier.issn1683-4844
dc.identifier.issn1683-5476
dc.identifier.urihttp://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2339-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/620258
dc.description.abstractمقدمه: مصرف تنقلات صنعتی و با ارزش غذایی اندک در بین دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده به روش ایفای نقش در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده‌ی دانش‌آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک اجرا شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای نیمه تجربی و جمعیت مورد مطالعه شامل 189 دانش‌آموز شهرستان اراک (در ایران) بودند که از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (تعداد=98) و شاهد (تعداد=91) قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده جمع‌آوری و سپس مداخله‌ی آموزشی در قالب  چهار جلسه‌ی آموزشی با روش ایفای نقش برای گروه آزمون انجام شد و در نهایت پس از گذشت سه ماه دوباره اطلاعات از دو گروه جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: پیش از مداخله‌ی آموزشی، همه متغیرها به استثنای آگاهی و هنجار ذهنی در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشتند. ولی پس از انجام مداخله، دو گروه از نظر همه سازه‌های مورد بررسی تفاوت معنی‌دار آماری داشتند (0/001>p). در این مطالعه عملکرد گروه مداخله در قبل از آموزش از 23/72±49/93 به 17/68±63/33 در بعد از آموزش ارتقاء معنی‌داری یافت (0/001>p). نتیجه‌گیری: مداخله‌ی آموزشی به روش ایفای نقش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک در دانش‌آموزان می‌شود. ضمن این که در اجرای این برنامه‌ها، کنترل، پایش و پی‌گیری آموزشی توصیه می‌شود.  fa_IR
dc.format.extent374
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ي غدد درون‌ريز و متابوليسم ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Endocrinology and Metabolismen_US
dc.subjectتنقلات با ارزش غذایی اندکfa_IR
dc.subjectتئوری رفتار برنامه‌ریزی شدهfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectتغذيهfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش تئوری رفتار برنامه‌ ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌ کننده دانش‌ آموزان در زمینه‌ی مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست‌شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue6
dc.citation.spage425
dc.citation.epage434


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد