اثر غلتش کشتی حفاری بر خستگی لوله حفاری در شرایط بارگذاری دامنه متغیر
(ندگان)پدیدآور
راشد, غلامرضاقاجار, رحمت اللههاشمی, سید جلال الدین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در هنگام حفاری توسط کشتیها و یا نیمهغوطهورهای حفاری، رشتهحفاری در اولین اتصال از لولهحفاری با لوله چندبر، دچار خمش ناشی از حرکات غلتش حول محور طولی و یا چرخش حول محور عرضی شناور میشود. تنشهای چرخهای ناشی از این خمش در هر نقطه از رشتهحفاری تابعی از زاویه غلتش شناور، موقعیت لوله چندبر در بوش، و نیروی کشش قلاب میباشند. در این مقاله ابتدا آسیب خستگی تجمعی لوله حفاری متصل به لوله چندبر ناشی از این تنشهای چرخهای و در طی مدت پیمایش لوله چندبر محاسبه شده و اثرات تغییر مقدار دامنه تنش چرخهای نیز در نظر گرفته میشود. سپس پنج مدل خستگی چند محوره در شرایط بارگذاری دامنه متغیر (مشابه شرایط اعمالی به لوله حفاری) ارزیابی میشوند. با مقایسه نتایج عمر خستگی پیشبینی شده توسط این مدلها با نتایج قابل دسترس از آزمایشهای خستگی چند محوره در بارگذاری دامنه متغیر محوری-پیچشی، دیده میشود که نتایج مدل ترکیبی روش صفحه بحرانی و روش انرژی، نسبت به دیگر مدلهای خستگی چندمحوره در بارگذاری چندمحوره دامنه متغیر، تطابق بهتری با نتایج تجربی داشته و برای تعیین عمر خستگی لوله حفاری قابل قبول میباشد.
کلید واژگان
خستگی چند محورهبارگذاری دامنه متغیر
لوله حفاری
کشتی حفاری
زاویه غلتش
سازه های فراساحلی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2007-03-011385-12-10
ناشر
انجمن مهندسی دریایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و مربی دانشگاه صنعت نفتدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه آزاد اسلامی شاخه اهواز
شاپا
1735-76082645-8136



