نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحقیقت, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمظاهری, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorحنطوش زاده, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorالهیاری, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorپسندیده, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:43:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:43:17Z
dc.date.available1399-08-23T13:43:17Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:43:17Z
dc.date.issued2015-02-01en_US
dc.date.issued1393-11-12fa_IR
dc.identifier.citationحقیقت, فرشته, مرادی, علیرضا, مظاهری, محمد علی, حنطوش زاده, صدیقه, الهیاری, عباسعلی, پسندیده, عباس. (1393). تأثیر برنامه آموزش مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین. نشریه پرستاری ایران, 27(92), 33-43. doi: 10.29252/ijn.27.92.33fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.33
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1993-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613254
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش دلبستگی مادر- جنین در دوران بارداری و تأثیر آن بر پیامدهای سلامت مادر و نوزاد، هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مادری ذهن آگاهانه و مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین بود.   روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخست­زای مراجعه کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بود که در سه ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در یگ گروه مداخله و دو گروه کنترل قرار داده شدند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه­های اطلاعات دموگرافیک و دلبستگی مادر- جنین پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس ( ANCOVA ) در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.   یافته­ها: نتایج نشان داد که دلبستگی مادر- جنین در سه گروه به طور معناداری متفاوت است (008/0 = P ، 8/5 = F )؛ به طوری که در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر رویکرد ایرانی- اسلامی میانگین نمره دلبستگی بیشتر از سایر گروه ها بود (00/95 = 14xchr('39') type="#_x0000_t75"> 3 ، 09/97 = {C}14xchr('39') type="#_x0000_t75"> 2 ، 9/104 = 14xchr('39') type="#_x0000_t75"> 1 ). نتیجه گیری کلی: با توجه به اثربخش بودن برنامه­های آموزش مادری ذهن آگاهانه بر دلبستگی مادر- جنین، توصیه می شود پرداختن به این نوع مداخلات روانشناختی در کنار مراقبت­های معمول دوران بارداری مورد توجه مراکز بهداشتی و متخصصین ذیربط قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1290
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.33
dc.subjectدوران مادریfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectایرانی- اسلامیfa_IR
dc.subjectدلبستگیfa_IR
dc.subjectمادر- جنینfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه آموزش مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09369619839 moradi90@yahoo.comEmail:fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، عضو هیات علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، عضور هیأت علمی دانشکده علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue92
dc.citation.spage33
dc.citation.epage43


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد