| dc.contributor.author | آریانی, ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | نریمانی, آمنه | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمانگر, کیوان | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیدوار, عظیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:43:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:43:15Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:43:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:43:15Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آریانی, ابراهیم, نریمانی, آمنه, کمانگر, کیوان, امیدوار, عظیم. (1393). نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 27(92), 1-12. doi: 10.29252/ijn.27.92.1 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.1 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613251 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: تحقیقات در زمینهی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبتهای بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا مینماید. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف تعیین و مقایسهای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرمافزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارتهای نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانهای، طراحی تحقیق و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارتهای طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانهای، مهارتهای نوشتن و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). همچنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنیدار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانهی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنیدار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ).
نتیجهگیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطهی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی همچون محیط آموزشی، انگیزهی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 668 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.1 | |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران (*نویسندهی مسئول). تلفن تماس: 09198241704Email: e.aryani.sh@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 92 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |