نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآریانی, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorنریمانی, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorکمانگر, کیوانfa_IR
dc.contributor.authorامیدوار, عظیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:43:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:43:15Z
dc.date.available1399-08-23T13:43:14Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:43:15Z
dc.date.issued2015-02-01en_US
dc.date.issued1393-11-12fa_IR
dc.identifier.citationآریانی, ابراهیم, نریمانی, آمنه, کمانگر, کیوان, امیدوار, عظیم. (1393). نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 27(92), 1-12. doi: 10.29252/ijn.27.92.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1971-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613251
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: تحقیقات در زمینه­ی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت­های بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا می­نماید. از این­رو مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین و مقایسه­ای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت.   روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرم­افزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد.   یافته­ها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارت­های نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانه­ای، طراحی تحقیق و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارت­های طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانه­ای، مهارت­های نوشتن و نمره­ی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). هم­چنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنی­دار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانه­ی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنی­دار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ). نتیجه­گیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطه­ی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی هم­چون محیط آموزشی، انگیزه­ی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent668
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.92.1
dc.subjectپژوهشfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleنقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران (*نویسنده‌ی مسئول). تلفن تماس: 09198241704Email: e.aryani.sh@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue92
dc.citation.spage1
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد