نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبابایی نادینلویی, کریمfa_IR
dc.contributor.authorمیکاییلی منیع, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorپزشکی, هاناfa_IR
dc.contributor.authorبافنده, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعبدی, حنانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:42:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:42:51Z
dc.date.available1399-08-23T13:42:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:42:51Z
dc.date.issued2017-04-01en_US
dc.date.issued1396-01-12fa_IR
dc.identifier.citationبابایی نادینلویی, کریم, میکاییلی منیع, فرزانه, پزشکی, هانا, بافنده, حسن, عبدی, حنانه. (1396). رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار. نشریه پرستاری ایران, 30(105), 11-22. doi: 10.29252/ijn.30.105.11fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2403-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613228
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: پرستاران تازه کار تنش زیادی متحمل می‌شوند که می‌تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه‌ای بر جای گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار بود. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهش‌های همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه پرستاران شهرستان تبریز می‌باشد. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 120 پرستار (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی هیجانی-شناختی ((Emotional Adjustment، پرسشنامه‌ی ذهن آگاهی (Mindfulness) و پرسشنامه‌ی فراهیجان (Meta-Emotion) استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ذهن آگاهی و فراهیجان، بین تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و فراهیجان و تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و ذهن آگاهی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (01/0P<). همچنین بین تنظیم هیجانی– شناختی منفی و ذهن آگاهی همبستگی منفی وجود داشت (01/0P<). با در دست داشتن نمرات مؤلفه‌های ذهن آگاهی و فراهیجان پرستاران تازه کار، می‌توان میزان تنظیم هیجانی شناختی آنها را پیش‌بینی کرد (01/0P<). نتیجه‌گیری کلی: باتوجه به نتایج بدست آمده می‌توان با آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی و فراهیجان، مهارت تنظیم هیجانی شناختی پرستاران تازه کار را بهبود بخشید تا از طریق آگاهی از هیجانات، از آنها بهتر استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد.fa_IR
dc.format.extent832
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectفراهیجانfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانی شناختیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleرابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. (٭نویسنده مسئول) شماره تماس : 09141102838 k.babayi66@yahoo.comE mail:fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور سنندج، بیجار، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue105
dc.citation.spage11
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد