| dc.contributor.author | بابایی نادینلویی, کریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | میکاییلی منیع, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | پزشکی, هانا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بافنده, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدی, حنانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:42:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:42:51Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:42:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:42:51Z | |
| dc.date.issued | 2017-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بابایی نادینلویی, کریم, میکاییلی منیع, فرزانه, پزشکی, هانا, بافنده, حسن, عبدی, حنانه. (1396). رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار. نشریه پرستاری ایران, 30(105), 11-22. doi: 10.29252/ijn.30.105.11 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2403-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613228 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: پرستاران تازه کار تنش زیادی متحمل میشوند که میتواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفهای بر جای گذارد. هدف این پژوهش بررسی رابطهی ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار بود.
روش بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کلیه پرستاران شهرستان تبریز میباشد. از این جامعه نمونهای به حجم 120 پرستار (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهی هیجانی-شناختی ((Emotional Adjustment، پرسشنامهی ذهن آگاهی (Mindfulness) و پرسشنامهی فراهیجان (Meta-Emotion) استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین ذهن آگاهی و فراهیجان، بین تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و فراهیجان و تنظیم هیجانی– شناختی مثبت و ذهن آگاهی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0P<). همچنین بین تنظیم هیجانی– شناختی منفی و ذهن آگاهی همبستگی منفی وجود داشت (01/0P<). با در دست داشتن نمرات مؤلفههای ذهن آگاهی و فراهیجان پرستاران تازه کار، میتوان میزان تنظیم هیجانی شناختی آنها را پیشبینی کرد (01/0P<).
نتیجهگیری کلی: باتوجه به نتایج بدست آمده میتوان با آموزش مهارتهای ذهن آگاهی و فراهیجان، مهارت تنظیم هیجانی شناختی پرستاران تازه کار را بهبود بخشید تا از طریق آگاهی از هیجانات، از آنها بهتر استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 832 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.105.11 | |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | فراهیجان | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجانی شناختی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاران | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | رابطه ذهن آگاهی و فراهیجان در پیش بینی تنظیم هیجانی- شناختی پرستاران تازه کار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. (٭نویسنده مسئول) شماره تماس : 09141102838 k.babayi66@yahoo.comE mail: | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور سنندج، بیجار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 105 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 22 | |