نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرفیعی, فروغfa_IR
dc.contributor.authorشاهپوریان, فرنگیسfa_IR
dc.contributor.authorناشر, زهراfa_IR
dc.contributor.authorآذرباد, محسنfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:41:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:41:41Z
dc.date.available1399-08-23T13:41:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:41:41Z
dc.date.issued2009-04-01en_US
dc.date.issued1388-01-12fa_IR
dc.identifier.citationرفیعی, فروغ, شاهپوریان, فرنگیس, ناشر, زهرا, آذرباد, محسن, حسینی, فاطمه. (1388). اهمیت نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران. نشریه پرستاری ایران, 22(57), 19-30.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-610-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613148
dc.description.abstract  زمینه و هدف: بسیاری ازدلایلی که منتهی به تشدید نارسایی قلبی می شود از طریق آموزش قابل پیشگیری است. با کوتاه شدن مدت بستری، پرستاران ناچار به اولویت بندی نیازهای یادگیری این بیماران می شوند. مسئله ویژه در توجه به نیازهای آموزشی بیماران تعیین اهمیت آن ها برای یادگیری است و در این راستا پرستاران باید تصمیمات خود را نه بر پایه تجربیات روزمره بلکه بر اساس یافته های تحقیقی بنا کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه دیدگاه بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و پرستاران از اهمیت نیازهای یادگیری این بیماران انجام گرفت.   روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 251 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه گیری آسان و 181‌پرستار از طریق سرشماری از بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از بخش اهمیت ابزار نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ( CHFPLNI ) جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها: بیماران اطلاعات دارویی و پرستاران عوامل خطرآفرین را به عنوان مهم ترین عناوین یادگیری درجه بندی کردند و در مورد اهمیت اطلاعات رژیم غذایی با هم توافق داشتند. یادگیری عناوین فعالیت، آناتومی و فیزیولوژی و عوامل روانی از نظر دو گروه اهمیت چندانی نداشت. اهمیت یادگیری تمامی زیر مقیاس ها و کل نیازهای یادگیری از نظر پرستاران بیش از بیماران بود (000/0= P ). بیماران زن (007/0= P ) و با تحصیلات لیسانس (001/0= P ) و پرستارانی که دوره‌های آموزش به بیماران قلبی را گذرانده بودند (040/0= P ) اهمیت بیشتری به نیازهای یادگیری دادند.   نتیجه گیری: تأکید بیشتر پرستاران بر اهمیت نیازهای یادگیری بیماران و تفاوت هایی که در درجه بندی اهمیت نیازها از دیدگاه دو گروه وجود داشت، احتمال عدم توجه به نیازهای مهم یادگیری از نظر بیماران را مطرح می کند. یافته های این مطالعه می تواند رهنمودی برای مشخص کردن اولویت های آموزشی بیماران نارسایی قلبی بستری در بیمارستان در اختیار پرستاران قرار دهد.fa_IR
dc.format.extent144
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectنارسایی احتقانی قلب- مراقبت از خود- نیازهای یادگیری - پرستاران قلبfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاهمیت نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue57
dc.citation.spage19
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد