نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمؤمنی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorنجف یارندی, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorجزء کبیری, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorدارابیان, دکتر سیروسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:41:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:41:04Z
dc.date.available1399-08-23T13:41:03Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:41:04Z
dc.date.issued2006-04-01en_US
dc.date.issued1385-01-12fa_IR
dc.identifier.citationمؤمنی, لیلا, نجف یارندی, اکرم, جزء کبیری, فریده, حقانی, حمید, دارابیان, دکتر سیروس. (1385). بررسی تاٌثیر آموزش بوسیله فیلم در دو زمان متفاوت بر اضطراب بیماران کاندید پیوند عروق کرونر. نشریه پرستاری ایران, 19(45), 77-85.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-138-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613108
dc.description.abstract  قلب اندامی حیاتی است که هر عملی بر روی آن تهدیدی برای حیات انسان به شمار می‌آید، لذا این بیماران در مواجهه با نیاز جراحی دچار ترس و اضطراب زیادی قبل از عمل می باشند، و از طرفی اضطراب با افزایش ضربان قلب، برونده قلبی و نیاز به اکسیژن همراه است؛ که خود موجب افزایش عوارض در این بیماران می‌گردد. بنابراین هر تلاشی در جهت کاهش اضطراب قبل از عمل این بیماران می‌تواند ارزشمند باشد. آموزش یکی از روش های کاهش اضطراب بیماران قلبی است.   هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بوسیله‌ی فیلم در دو زمان متفاوت (1 و 6 روز قبل از عمل) بر اضطراب بیماران کاندید پیوند عروق کرونر در بیمارستان مرکز قلب تهران در سال 1385 بود.   روش کار مطالعه کارآزمایی بالینی بود، نمونه های پژوهش را 60 بیمار 65-45 ساله‌ی کاندید پیوند عروق کرونر تشکیل می دادند، که به روش نمونه گیری مستمر و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره‌ی آموزش با فیلم 1 روز قبل از عمل (مداخله‌ی1) و آموزش با فیلم 6 روز قبل از عمل (مداخله2) قرار گرفتند. نمونه‌گیری به روش مستمر انجام شد. پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیل‌برگر ابزار جمع‌آوری داده‌ها بود که در روز بستری و صبح روز عمل توسط خود بیماران تکمیل می شد.   در هر دو گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت و استفاده از آزمون t زوج در گروه آموزش با فیلم 6 روز قبل از عمل این کاهش اضطراب را در هر دو مورد آشکار ( 001/0 P= ) و پنهان (000/0 P= ) معنی‌دار نشان داد ولی در گروه آموزش با فیلم 1روز قبل از عمل تنها در مورد اضطراب پنهان کاهش معنی‌دار آماری مشاهده شد ( 016/0 P= ).   با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از فیلم 6 روز قبل از عمل در بالین جنبه کاربردی بیشتری دارد و پرستاران می‌توانند از فیلم آموزشی که ابزاری مفید و مقرون به صرفه است بدون نیاز به افراد متخصص، برای آموزش تعداد زیادی از بیماران استفاده نمایند.fa_IR
dc.format.extent130
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectبیماران کاندید پیوند عروق کرونرfa_IR
dc.subjectتأثیر آموزشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاٌثیر آموزش بوسیله فیلم در دو زمان متفاوت بر اضطراب بیماران کاندید پیوند عروق کرونرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue45
dc.citation.spage77
dc.citation.epage85


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد