نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهناز شوقیfa_IR
dc.contributor.authorخنجری, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorفرشته فرمانیfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه حسینیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:40:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:40:52Z
dc.date.available1399-08-23T13:40:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:40:52Z
dc.date.issued2005-10-01en_US
dc.date.issued1384-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمهناز شوقی, خنجری, صدیقه, فرشته فرمانی, فاطمه حسینی. (1384). بررسی الگوی خواب کودکان سنین مدرسه، ساکن منطقه غرب شهر تهران. نشریه پرستاری ایران, 18(43), 83-89.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-12-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613092
dc.description.abstract الگوی خواب طی قرن‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است. عدم هماهنگی میان الگوی خواب کودکان و برنامه‌ی کاری مدارس، آن‌ها را در معرض کم خوابی قرار داده و سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که به منظور تعیین الگوی خواب کودکان 11-6 سال ساکن منطقه غرب تهران در سال 1383 بر روی 900کودک (450دختر و450پسر) در سطح مدارس ابتدایی (پایه پیش دبستانی- پنجم) انجام گرفت. نمونه‌گیری با روش چند مرحله ایی انجام شد و اطلاعات از طریق پرسشنامه خود گزارش دهی (عادات خواب کودکان) و طی مصاحبه با مادران و کودکان جمع‌آوری گردید. نتایج در رابطه با الگوی خواب نشان داد کودکان مورد مطالعه به طور میانگین در طول شبانه روز 23/1 82/8 ساعت می‌خوابند، به طور میانگین شب‌ها ساعت90/0 53/10 به بستر رفته و صبح‌ها به طور میانگین ساعت 73/0 69/6 بیدار می‌شوند. نیمی از کودکان فوق در ساعت 59/12- 11شب به بستــر رفته و 2/49 درصد از آن‌ها 8-6 ساعت در طــول شبــانه روز می خوابیدند. ارتباط معنی داری میان سن و ساعت رفتن به بستر (002/0 (P= ، کل مدت زمان خواب در شبانه روز (00/0 ( P= و ساعت بیداری در صبح (00/0 (P= دیده شد. همچنین میان جنس کودکان و ساعت رفتن به بستر (047/0 (P= ارتباط معنی داری وجود داشت.   با توجه به نتایج به دست آمده تعداد قابل ملاحظه ایی از کودکان در طول روزهای مدرسه، هر شب کمتر از 9‌ساعت می‌خوابند. لازم است ساعت خواب و بیداری کودکان این گروه سنی و زمان آغاز به کار مدارس ابتدایی مورد توجه قرارگیرد. همچنین پیشنهاد می شود الگوی خواب در گروه های سنی مختلف و در سطح وسیع تری بررسی شود.fa_IR
dc.format.extent116
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectالگوی خوابfa_IR
dc.subjectکم خوابیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی الگوی خواب کودکان سنین مدرسه، ساکن منطقه غرب شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue43
dc.citation.spage83
dc.citation.epage89


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد