اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران
(ندگان)پدیدآور
محمدی, جوادعزیزی, امیرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زمینه و هدف: استدلال مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفهای پرستاران محسوب میشود. ترویج اصول عملکرد حرفهای از طریق تأکید بر مبانی اخلاقی یکی از روشهای تقویت استدلال اخلاقی پرستاران به شمار میآید؛ به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) میباشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران بیمارستان شهید مدنی شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه استدلال اخلاقی "Inventory Moral Reasoning" به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسهای (هفتهای یک جلسه گروهی 90 دقیقهای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه مداخله، مجدداً پرسشنامه استدلال اخلاقی به عنوان پسآزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله، افزایش معناداری در میانگین نمرات استدلال اخلاقی در گروه مداخله مشاهده شده است (001/0 P=)؛ به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معنی داری استدلال اخلاقی پرستاران در گروه مداخله را ارتقاء بخشیده است.
نتیجهگیری کلی: به نظر میرسد آموزش اصول اخلاق پرستاری میتواند باعث افزایش استدلال اخلاقی پرستاران گردد؛ بنابراین این مداخله به عنوان برنامهای موثر در جهت ارتقای استدلال اخلاقی توصیه میگردد و میتوان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفهای پرستاران کمک کرد.
کلید واژگان
آموزشاخلاق
استدلال
پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
96تاریخ نشر
2015-10-011394-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﺗﺨﺼﺼﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻟﺮﺳﺘﺎن، ﺧﺮم آﺑﺎد، ایﺮاندانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09141026058 Email: amir28144@gmail.com
شاپا
2008-59232008-5931




