نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمسعودی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, عیسیfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل اللهfa_IR
dc.contributor.authorحسن پور دهکردی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:40:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:40:27Z
dc.date.available1399-08-23T13:40:26Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:40:27Z
dc.date.issued2009-10-01en_US
dc.date.issued1388-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمسعودی, رضا, محمدی, عیسی, احمدی, فضل الله, حسن پور دهکردی, علی. (1388). تأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. نشریه پرستاری ایران, 22(60), 53-64.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-711-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613059
dc.description.abstract  زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و تحلیل برنده سلول‌های عصبی مرکزی است. غالباً در افراد جوان بروز کرده و کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می­دهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.   روش بررسی: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی و با انتخاب و مشارکت 70 بیمار مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 35 نفر) انجام شد. 8 جلسه برنامه آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران و مبتنی بر الگوی اورم طراحی شده بود که در طول دو هفته اجرا گردید و با استفاده از چک­لیست‌های خود گزارش­دهی میزان به کارگیری برنامه­ها پیگیری و اندازه­گیری گردید؛ سپس سه ماه بعد از اجرای برنامه پست تست انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری کای دو و تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته­ها: آزمون تی مستقل اختلاف معناداری در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد. همین آزمون اختلاف معنی داری در دو گروه بعد از اجرای مداخله نشان داد (001/0 P= ). آزمون تی زوجی تفاوت معنی داری در جهت افزایش در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون بعد از مداخله نشان داد (001/0 P= )، در حالی که همین آزمون تفاوت معنی داری در ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران گروه شاهد نشان نداد.   نتیجه گیری: طراحی و به کارگیری برنامه خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر اساس نیازهای آموزشی و با توجه به اصول آموزش به بیمار بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس می­تواند موثر باشد.  fa_IR
dc.format.extent317
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectتصلب متعدد – کیفیت زندگی – آموزش به بیمار – مراقبت از خودfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه آموزش خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد روحی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue60
dc.citation.spage53
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد