نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرفیعی, فروغfa_IR
dc.contributor.authorحقدوست اسکوئی, سیده فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorپیروی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:40:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:40:26Z
dc.date.available1399-08-23T13:40:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:40:26Z
dc.date.issued2009-10-01en_US
dc.date.issued1388-07-09fa_IR
dc.identifier.citationرفیعی, فروغ, حقدوست اسکوئی, سیده فاطمه, پیروی, حمید, حقانی, حمید. (1388). بررسی مقایسه ای تاثیر کارآموزی بالینی اصول و فنون به روش ایفای نقش و روش سنتی بر رفتارهای مراقبتی دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 22(60), 42-52.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-710-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613058
dc.description.abstract  مقدمه: مراقبت در پرستاری یک مفهوم چند بعدی است که می تواند از طریق آموزش هدف دار و دانشجو محور و با استفاده از روش های مختلف در طول دوره کارشناسی گسترش یابد. هر چند اعتقاد بر این است که مراقبت قابل یادگیری است، اما هنوز شواهد تحقیقی کافی در مورد آن وجود ندارد.   هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی کارآموزی بالینی اصول و فنون به روش ایفای نقش و روش سنتی بر رفتارهای مراقبتی دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.   روش کار: این مطالعه آزمایشی یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از گروه کنترل معادل و طرح پس آزمون است. پنجاه و یک نفر دانشجویان اصول و فنون پرستاری بطور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی کارآموزی اصول و فنون را به روش ایفای نقش در مرکز مهارت های بالینی و گروه کنترل، کارآموزی خود را بطور معمول در مراکز آموزشی دانشگاه طی کردند. سپس رفتارهای مراقبتی هر دو گروه با استفاده از ابزار رفتارهای مراقبتی( CBI ) در اولین کارآموزی داخلی و جراحی مشاهده و مقایسه شد.   نتایج: نتایج نشان داد که رفتارهای مراقبتی در بعد " قائل شدن احترام برای دیگری" بیشترین فراوانی و رفتارهای مراقبتی در بعد " دانش و مهارت حرفه ای" کمترین فراوانی را در هر دو گروه به خود اختصاص داده است. آزمون آماری من ویتنی نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین بعد " اطمینان از حضور انسانی" در دو گروه وجود داشته است(038/.= P ). استفاده از همین آزمون نشان داد که بین میانگین کل رفتارهای مراقبتی دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشته است.   بحث و نتیجه گیری: با توجه به عدم تفاوت میانگین کل رفتارهای مراقبتی در دو گروه، لازم است طرح های پژوهشی مشابه با استفاه از حجم نمونه بزرگ تر همراه با تغییراتی در طرح پژوهش صورت گیرد. اهمیت دانشجویان به قائل شدن احترام برای بیماران، کاربرد رویکردهایی جهت حفظ و تداوم جنبه های بین فردی مراقبت در برنامه های آموزشی پرستاری را مطرح می کند. عدم برخورداری دانشجویان از دانش و مهارت کافی، تغییر شیوه های آموزش جنبه های عملی کار پرستاری را مطرح می سازد.fa_IR
dc.format.extent280
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectرفتارهای مراقبتی- مراقبت- دانشجویان پرستاری- بیمار استاندارد- ایفای نقشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی مقایسه ای تاثیر کارآموزی بالینی اصول و فنون به روش ایفای نقش و روش سنتی بر رفتارهای مراقبتی دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue60
dc.citation.spage42
dc.citation.epage52


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد