نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیکو یمانیfa_IR
dc.contributor.authorمریم علیزادهfa_IR
dc.contributor.authorطاهره چنگیزfa_IR
dc.contributor.authorفریبا طالقانیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:40:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:40:10Z
dc.date.available1399-08-23T13:40:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:40:10Z
dc.date.issued2012-02-01en_US
dc.date.issued1390-11-12fa_IR
dc.identifier.citationنیکو یمانی, مریم علیزاده, طاهره چنگیز, فریبا طالقانی. (1390). نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده : کاربردی از تکنیک دلفی. نشریه پرستاری ایران, 24(74), 8-19.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1050-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613039
dc.description.abstract  زمینه و هدف: کشور ما نیازمند پرستاران متخصص در زمینه خانواده بوده و ما نیازمند تعریف وظایف حرفه ای به عنوان پایه ای جهت برنامه ریزی‌های آتی در خصوص رشته پرستاری خانواده در ایران می باشیم. به این منظور در این مطالعه به نیازسنجی برنامه درسی پرستاران خانواده با استفاده از نظرات متخصصین پرستاری پرداختیم.   روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه نیازسنجی با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه پژوهش شامل متخصصین پرستاری می باشد ( اعضای بورد پرستاری در بخش پرستاری خانواده در وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و معاونین آموزشی و مدیران گروه های پرستاری در کلیه دانشکده‌های پرستاری- مامایی دانشگاه های علوم پزشکی کشور) . نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله‌ای انجام شد و 93 نمونه در مرحله اول مطالعه شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامه‌ها از طریق پست در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول 80 درصد و در مرحله دوم،90 درصد از پرسشنامه‌ها بازگشت. جهت تکمیل و نهایی سازی وظایف، از نظرات فوکوس گروپ استفاده شد. تحلیل داده‌ها توسط SPSS انجام و میانگین نمرات هر گویه محاسبه شد.   یافته ها: در مرحله اول دلفی 56 آیتم در حیطه مراقبتی، 34 آیتم در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 14 آیتم در حیطه پژوهشی و 15 آیتم در حیطه مدیریتی استخراج گردید. در مرحله دوم تمامی گویه ها میانگین امتیاز بالای 4 در یافت نمودند. در نهایت به منظور تعدیل وظایف در فوکوس گروپ های تشکیل شده تعداد 15 وظیفه در حیطه مراقبتی، 11 وظیفه در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 5 وظیفه در حیطه پژوهشی و 5 وظیفه در حیطه مدیریتی استخراج و نهایی سازی شد. نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان دهنده اهمیت نقش پرستاران خانواده در حیطه مراقبتی درمانی به ویژه در قبال بیماران مزمن است. از یافته های این پژوهش جهت برنامه ریزی در خصوص سایر عناصر برنامه درسی در رشته پرستاری خانواده می توان استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent250
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectوظایف حرفه ایfa_IR
dc.subjectپرستاری خانوادهfa_IR
dc.subjectفن دلفیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleنیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده : کاربردی از تکنیک دلفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09364213298fa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue74
dc.citation.spage8
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد