نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپازکیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorزاغری تفرشی, منصورهfa_IR
dc.contributor.authorرسولی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorزایری, فریدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:40:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:40:04Z
dc.date.available1399-08-23T13:40:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:40:04Z
dc.date.issued2013-12-01en_US
dc.date.issued1392-09-10fa_IR
dc.identifier.citationپازکیان, مرضیه, زاغری تفرشی, منصوره, رسولی, مریم, زایری, فرید. (1392). آزمون مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن. نشریه پرستاری ایران, 26(85), 1-14.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1667-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613031
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: از شایع‌ترین خطاهای پزشکی شناخته شده می‌توان به خطاهای دارویی اشاره کرد. از آنجایی که معیارهای اندازه گیری کارایی یک تئوری در حیطه ی پرستاری، کاربرد آن جهت کمک به تشریح، توصیف یا پیش بینی پدیده و همچنین توانایی آن در هدایت و جهت دهی به عملکرد ها به عنوان یک تئوری موقعیتی می باشد، مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل نظری خطای انسانی ریزن در خطاهای دارویی پرستاران انجام شد.   روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – همبستگی در سال 1392، 150 پرستار شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناسی، ابزار پیچیدگی مراقبت پرستاری والسکوئیز ( Velasquez Care Complexity ) ، پویایی کار سالیر ( Salyer Work Dynamic )، ارتباط پزشک- پرستار گیتل و همکاران ( Gittell et al Nurse-Physician Communication )، تعهد کاری مینیک و همکاران ( Minick et al Work Commitment ) ،جو یادگیری روبویک و همکاران ( Rybowiak et al Learning Climate ) و گزارش خطای دارویی ویکفیلد و همکاران ( Wakefield et al Medication error Reporting ) را برای تعیین عوامل فردی و سازمانی مرتبط با خطای دارویی براساس مدل خطای انسانی ریزن تکمیل کردند. برای تحلیل داده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و LISREL نسخه 8/8 با روش تحلیل مسیر در سطح معناداری 01/0 استفاده گردید.   یافته ها: اکثریت پرستاران ( 7/44 %) در محدوده ی سنی 40-31 سال قرار داشتند و تجربه ی کاری آنها بین 80/6 ± 10/10 سال بود. شاخصهای برازش مدل (GFI=0.99, RSMEA=0.00, = 4.83 RMR=0.65 ,CFI =1) نشان داد که مسیرهای در نظر گرفته شده جهت ارتباط بین متغیرها مناسب پیش بینی شده است. همبستگی بین متغیر جو یادگیری با تعهد کاری با ضریب استاندارد شده (40/0= r) و جو یادگیری با ارتباط پزشک - پرستار با ضریب استاندارد شده (20/0= r ) وجود داشت و بین بقیه متغیرها ارتباط معنی دار ی مشاهده نشد. نتیجه گیری کلی: باتوجه به مدل خطای دارویی پرستاران، تشویق افراد به گزارش خطاها و استفاده از آن به عنوان روشی برای یادگیری خود و همکاران در آینده بسیار کمک کننده است . از سوی دیگر مسئولین با ایجاد جو یادگیری مثبت در سازمان و تعدیل توبیخ و تنبیه برای خطاهای غیرعمدی و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع مجدد آن در آینده می توانند بسیار اثربخش باشند.fa_IR
dc.format.extent415
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectخطای داروییfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleآزمون مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (٭نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار ، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری تخصصی آمار حیاتی، استاد یار و دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue85
dc.citation.spage1
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد