| dc.contributor.author | پازکیان, مرضیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | زاغری تفرشی, منصوره | fa_IR |
| dc.contributor.author | رسولی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | زایری, فرید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:40:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:40:04Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:40:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:40:04Z | |
| dc.date.issued | 2013-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پازکیان, مرضیه, زاغری تفرشی, منصوره, رسولی, مریم, زایری, فرید. (1392). آزمون مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن. نشریه پرستاری ایران, 26(85), 1-14. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1667-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613031 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: از شایعترین خطاهای پزشکی شناخته شده میتوان به خطاهای دارویی اشاره کرد. از آنجایی که معیارهای اندازه گیری کارایی یک تئوری در حیطه ی پرستاری، کاربرد آن جهت کمک به تشریح، توصیف یا پیش بینی پدیده و همچنین توانایی آن در هدایت و جهت دهی به عملکرد ها به عنوان یک تئوری موقعیتی می باشد، مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل نظری خطای انسانی ریزن در خطاهای دارویی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – همبستگی در سال 1392، 150 پرستار شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناسی، ابزار پیچیدگی مراقبت پرستاری والسکوئیز ( Velasquez Care Complexity ) ، پویایی کار سالیر ( Salyer Work Dynamic )، ارتباط پزشک- پرستار گیتل و همکاران ( Gittell et al Nurse-Physician Communication )، تعهد کاری مینیک و همکاران ( Minick et al Work Commitment ) ،جو یادگیری روبویک و همکاران ( Rybowiak et al Learning Climate ) و گزارش خطای دارویی ویکفیلد و همکاران ( Wakefield et al Medication error Reporting ) را برای تعیین عوامل فردی و سازمانی مرتبط با خطای دارویی براساس مدل خطای انسانی ریزن تکمیل کردند. برای تحلیل داده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و LISREL نسخه 8/8 با روش تحلیل مسیر در سطح معناداری 01/0 استفاده گردید.
یافته ها: اکثریت پرستاران ( 7/44 %) در محدوده ی سنی 40-31 سال قرار داشتند و تجربه ی کاری آنها بین 80/6 ± 10/10 سال بود. شاخصهای برازش مدل (GFI=0.99, RSMEA=0.00, = 4.83 RMR=0.65 ,CFI =1) نشان داد که مسیرهای در نظر گرفته شده جهت ارتباط بین متغیرها مناسب پیش بینی شده است. همبستگی بین متغیر جو یادگیری با تعهد کاری با ضریب استاندارد شده (40/0= r) و جو یادگیری با ارتباط پزشک - پرستار با ضریب استاندارد شده (20/0= r ) وجود داشت و بین بقیه متغیرها ارتباط معنی دار ی مشاهده نشد.
نتیجه گیری کلی: باتوجه به مدل خطای دارویی پرستاران، تشویق افراد به گزارش خطاها و استفاده از آن به عنوان روشی برای یادگیری خود و همکاران در آینده بسیار کمک کننده است . از سوی دیگر مسئولین با ایجاد جو یادگیری مثبت در سازمان و تعدیل توبیخ و تنبیه برای خطاهای غیرعمدی و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع مجدد آن در آینده می توانند بسیار اثربخش باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 415 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | خطای دارویی | fa_IR |
| dc.subject | پرستار | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | آزمون مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (٭نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار ، دانشکده ی پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری تخصصی آمار حیاتی، استاد یار و دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 85 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 14 | |