• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 21, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 21, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی

    (ندگان)پدیدآور
    دوکوهکی, رویا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    144.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
        زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین عملکردهای پرستاران دادن دارو به بیماران است که مستلزم آمادگی و داشتن زیر بنای علمی قوی، مهارت در تصمیم گیری و توجه دقیق به قوانین دارو دادن است.   روش بررسی: این پژوهش یک بررسی مقطعی می باشدکه با هدف ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی صورت گرفت تعداد 48 نفر (45 زن و 3 مرد) در امتحان تئوری و 36 نفر در امتحان عملی شرکت کردند و از آن‌ها پرسش هایی در ارتباط با تجارب و فعالیت های بالینی دانشجویی ( over time ) ، استفاده از منابع دارویی اصلی و میزان مواجهه با روش های مختلف دادن دارو به عمل آمد. سپس امتحان تئوری شامل کل داروهایی که در 6 ترم تحصیلی بر اساس اهداف کارآموزی آموخته بودند به عمل آمد. آنگاه از دانشجویان طی 2 روز متوالی در آزمایشگاه فن پرستاری از 9 روش دارویی (استنشاقی، موضعی، داخل جلدی، داخل عضلانی، داخل وریدی، زیر جلدی، خوراکی، لوله بینی معده ای، شیاف) به روش آسکی در 9 ایستگاه دارویی آزمون به عمل آمد و بر اساس فرم وارسی ( check list ( مربوط به دستورالعمل های دارویی به آن‌ها نمره داده شد.   یافته ها: پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، تعداد مواجهه با دستورالعمل های مختلف دارویی در تجارب بالینی دانشجویان به این ترتیب بود: 75/93 درصد موضعی، 25/31 درصد استنشاقی، 75/43 درصد شیاف، 98 درصد لوله بینی معده ای، 25/6 درصد داخل جلدی، 98 درصد زیر جلدی، 100درصد داخل وریدی، 100درصد خوراکی و 100 درصد داخل عضلانی. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی بین نمرات تئوری و عملی دانشجویان در مورد دارو دادن 32/0درصد محاسبه گردید که معرف همبستگی ضعیف در این زمینه بوده است.   نتیجه گیری: از آنجا که در حرفه پرستاری حساسیت زیادی بر طرق مختلف استعمال دارو برای بیماران وجود دارد و ارائه درست دارو به بیماران مهارت های علمی و عملی را می طلبد، جا دارد که در زمینه آموزش تئوری و عملی دانشجویان پرستاری در زمینه دارو دادن توجه خاص مبذول گردد.  
    کلید واژگان
    عملکرد داروئی
    دانشجوی پرستاری
    ارزشیابی
    آسکی
    پرستاری

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2008-12-01
    1387-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-518-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/613012

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب