نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorالهام نوابfa_IR
dc.contributor.authorاشرف درخشانfa_IR
dc.contributor.authorفرخنده شریفfa_IR
dc.contributor.authorاحمد علی امیر غفرانfa_IR
dc.contributor.authorحمیدرضا طباطبائیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:39:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:39:36Z
dc.date.available1399-08-23T13:39:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:39:36Z
dc.date.issued2003-07-01en_US
dc.date.issued1382-04-10fa_IR
dc.identifier.citationالهام نواب, اشرف درخشان, فرخنده شریف, احمد علی امیر غفران, حمیدرضا طباطبائی. (1382). بررسی تأثیرآموزش بر میزان اضطراب بیمارانی که در بیمارستان نمازی شیراز تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند.. نشریه پرستاری ایران, 16(34), 25-29.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-82-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612998
dc.description.abstract  بیماری های انسدادی عروق کرونر قلب در جهان شیوع بالائی دارند و عمل جراحی پیوند عروق کرونر یکی از مؤثرترین درمان های آن می باشد. جراحی برای اغلب بیماران و خانواده های آنان ب ه عنوان یک بحران و حادثه تهدید کننده محسوب شده و باعث بروز اضطراب بسیاری در آنان می شود که این اضطراب می تواند خود موجب بروز اختلالات شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری در بیمار شود . تحقیقات نشان می ده ن د آموزش قبل از بستری می تواند باعث کاهش اضطراب و فشار در بیماران و خانواده آنها شود و پرستار به عنوان یکی از اعضای تیم بهداشتی وظیفه آموزش را بر عهده دارد لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان اضطراب بیمارانی که در بیمارستان نمازی شیراز تحت پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند ، انجام شده است.   این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد هامیلتون استفاده شده است.   نمونه های این پژوهش را 60 نفر از بیماران بستری واجد شرایط پژوهش تشکیل داده اند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند و از بین نمونه ها 30 نفر به عنوان گروه آزمون و 30 نفر به عنوان گروه شاهد تعیین شدند.   یافته های این پژوهش نشان داد که در گروه آز مون (دریافت ک ننده آموزش) میانگین نمره اضطراب در مرحله اول 22 و در مرحله دوم 4/6 بوده است که مبین تفاوت معنی دار آماری بوده است (0001/0 P= ) در حالیکه در گروه شاهد میانگین نمره اضطراب در مرحله اول 6/18 و در مرحله دوم 3/28 بوده است که نشانگر افزایش نمره اضطراب می باشد (134/0 P= ).   نتایج این پژوهش گویای آن بود که انجام آمادگی قبل از عمل بوسیله آموزش با افزایش آگاهی بیمار از فرآیند عمل جراحی، افزایش آمادگی روحی بیمار جهت انجام عمل جراح ی ، اصلاح سوء برداشت ها و تصورات غلط راجع به پیوند عروق کرونر ، باعث کاهش میزان اضطراب و استرس روانی دوره قبل از عمل گردیده است. بنابر این پیشنهاد می شود با اجرای یک برنامه آموزشی مدون 2-1 هفته قبل از عمل جراحی پیوند عروق کرونر توسط افراد متخصص در امر آموزش نظیر پرستاران می توان از بروز مشکلات جسمی و روانی قبل از عمل پیشگیری نمود و در نتیجه موجب حفظ تعادل بیماران در مرحله بعد از عمل گردید .fa_IR
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectپیوند عروق کرونرfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیرآموزش بر میزان اضطراب بیمارانی که در بیمارستان نمازی شیراز تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند.fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue34
dc.citation.spage25
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد