| dc.contributor.author | پورعلیزاده, ملوک | fa_IR |
| dc.contributor.author | نورورزی, کیان | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادیان, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:39:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:39:30Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:39:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:39:30Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پورعلیزاده, ملوک, نورورزی, کیان, مرادیان, زهرا. (1396). ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 30(106), 46-56. doi: 10.29252/ijn.30.106.46 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.106.46 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2447-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612991 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان معاصر بعنوان یک تکنولوژی مدرن با سرعت در حال گسترش است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 102 نفر از دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای علوم پزشکی گیلان، همدان و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران بودند. ابزار مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حسین زاده و همکاران دارای سه بخش چگونگی استفاده از فعالیتهای رایانهای، فعالیتهای اینترنتی و نگرش دانشجویان نسبت به فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام قرار گرفت.
یافتهها: در بررسی ارتباط بین سه حیطه بهره برداری از فعالیتهای رایانهای، فعالیتهای اینترنتی و نگرش نسبت به فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، نتایج نشان داد ارتباط معنیدار و مستقیمی بین فعالیتهای رایانهای و نگرش (001/0 P< و 51/0 r=) وجود دارد.
نتیجهگیری کلی: نتایج پژوهش حاضر حاکی از وجود ارتباط مستقیم در خصوص مهارتهای رایانهای و اینترنتی در نگرش دانشجویان پرستاری بود. از آنجا که هدف نهایی آموزش پرستاری ارتقای صلاحیتهای حرفهای است، تکرار چنین پژوهشهایی به منظور هدایت دانشجویان پرستاری در بهره برداری از فناوریهای پیشرفته علمی، ضروری میباشد. پیشنهاد میگردد در مطالعات آتی به بررسی عوامل تسهیل کننده وموانع استفاده از اینترنت در دستیابی به نتایج تحقیقات و عملکرد مبتنی بر شواهد در گروههای بزرگتری از دانشجویان پرداخته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 647 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.106.46 | |
| dc.subject | دانشجوی پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | اینترنت | fa_IR |
| dc.subject | رایانه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | ارتباط بین نگرش و چگونگی بهره برداری از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار،گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09111343618 Email:pouralizadehm@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، مرکز آموزشی درمانی قائم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 106 | |
| dc.citation.spage | 46 | |
| dc.citation.epage | 56 | |