نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقرایی, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorامیری فراهانی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.contributor.authorحسن پور ازغدی, سیده بتولfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:38:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:38:58Z
dc.date.available1399-08-23T13:38:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:38:58Z
dc.date.issued2019-09-01en_US
dc.date.issued1398-06-10fa_IR
dc.identifier.citationقرایی, طیبه, امیری فراهانی, لیلا, حقانی, شیما, حسن پور ازغدی, سیده بتول. (1398). تأثیر آموزش مادربزرگ‌ها بر نگرش آنها نسبت به شیردهی. نشریه پرستاری ایران, 32(119), 59-69. doi: 10.29252/ijn.32.119.59fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.32.119.59
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2990-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612958
dc.description.abstractزمینه و هدف: مادربزرگ‌ها افراد کلیدی برای موفقیت در شیردهی هستند. نگرش شیردهی مثبت مادربزرگ یکی از عوامل تأثیرگذار بر مدت شیردهی مادر می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مادربزرگ‌ها بر نگرش آنها نسبت به شیردهی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است که بر روی 64 مادربزرگ مادری مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) تهران در سال 1397 انجام شد. مادربزرگ‌های مادری واجد معیارهای ورود، به روش نمونه‌گیری مستمر تا زمان تکمیل حجم نمونه انتخاب شدند. افراد به صورت هفتگی به دو گروه مداخله (32=n) و کنترل (32=n) تخصیص یافتند. در گروه مداخله، مادربزرگ‌های مادری نوزاد به همراه دختران نخست‌زای خود در دو جلسه یک ساعته آموزش شیردهی در بارداری (34-31 هفته) و (37-35 هفته) شرکت داشتند. در گروه کنترل، مادربزرگ‌های مادری آموزشی دریافت نکردند و محتوای آموزشی بعد پایان دو جلسه آموزشی به ایشان تحویل داده شد. مقیاس نگرش شیردهی (Iowa Infant Feeding Attitude Scale) قبل و بلافاصله بعد از آموزش در دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها: آزمون آماری تی مستقل، تفاوت آماری معنی‌داری در میانگین نمره نگرش شیردهی در زمان قبل مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد. هرچند، تفاوت آماری معنی‌داری در میانگین نمره نگرش شیردهی بلافاصله بعد مداخله بین دو گروه کنترل (53/7 ± 12/60) و مداخله (36/1 ± 21/74) وجود داشت (001/0>P). به طوری که میانگین نمره کسب شده در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود. به عبارت دیگر آموزش مادربزرگ‌ها باعث افزایش معنی‌دار نمره نگرش شیردهی در گروه مداخله شد. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها نشان داد که آموزش شیردهی به مادربزرگ‌ها بر بهبود نگرش آنها نسبت به شیردهی مؤثر است. با توجه به نتایج مطالعه، حضور مادربزرگ‌ها در کلاس‌های آموزش شیردهی در بهبود نگرش آنها نسبت به شیرمادر و ارتقاء تغذیه انحصاری با شیر مادر می‌تواند مؤثر باشد.fa_IR
dc.format.extent824
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.32.119.59
dc.subjectآموزش شیردهیfa_IR
dc.subjectمادربزرگfa_IR
dc.subjectنگرش و شیردهیfa_IR
dc.subjectماماییfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مادربزرگ‌ها بر نگرش آنها نسبت به شیردهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 021-43651139 amirifarahani.l@iums.ac.ir: E-mail:fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume32
dc.citation.issue119
dc.citation.spage59
dc.citation.epage69


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد