نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorپولادی, شهنازfa_IR
dc.contributor.authorیزدانخواه فرد, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی, کامرانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:38:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:38:34Z
dc.date.available1399-08-23T13:38:34Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:38:34Z
dc.date.issued2018-02-01en_US
dc.date.issued1396-11-12fa_IR
dc.identifier.citationصالحی, پروین, پولادی, شهناز, یزدانخواه فرد, محمد رضا, میرزایی, کامران. (1396). طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 30(110), 21-32. doi: 10.29252/ijn.30.110.21fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.110.21
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2579-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612933
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: اختلال در ارتباط کلامی از مهمترین مشکلات بیماران تحت تهویه مکانیکی، است که اضطراب و کاهش رضایتمندی را در پی دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری می‌باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش روش‌شناسی است که به روش (2010) walts طی چهار گام تعریف مدل مفهومی؛ تعیین اهداف طراحی ابزار؛ تدوین طرح اولیه؛ تعیین روایی و پایایی در سال 1395 طراحی گردید. جامعه پژوهش تمامی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نمونه پژوهش 240 بیمار بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ارزیابی روایی پرسشنامه با روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه پایایی بیرونی و ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نرم‌افزار SPSS نسخه 19جهت تحلیل و تجزیه داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نسخه ابتدایی پرسشنامه با 27 گویه طراحی شد. پس از طی فرآیند روایی صوری و محتوی، نسخه دوم پرسشنامه با 24 گویه و با کسب امتیاز تأثیر بالاتر از5/1 برای تمامی گویه‌ها و نمره CVI معادل 89/0 وCVR  معادل 88/0 استخراج گردید. در روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد گویه‌ها به 12گویه تقلیل یافت و پرسشنامه نهایی با 12 گویه در سه بعد رضایتمندی در رفع نیازهای فیزیولوژیک، اجتماعی و عاطفی- روانی با توان پیشگویی 706/47 استخراج شد. پایایی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 67/0 تأیید شد و ضریب همبستگی پیرسون نیز معادل 67/0 ثبات ابزار را نشان داد. نتیجه‌گیری کلی: نظر به محدودیت دسترسی به ابزار اختصاصی سنجش رضایت بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط پرستاران، این پرسشنامه می‌تواند جهت شناخت خلاءهای ارتباطی بیمار- پرستار و شناخت نیازهای بیماران در حیطه‌های مختلف کارآمد باشد؛ همچنین می‌تواند در ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی کمک شایانی نماید.fa_IR
dc.format.extent894
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.30.110.21
dc.subjectطراحی پرسشنامهfa_IR
dc.subjectرضایتمندی بیمارfa_IR
dc.subjectارتباط غیرکلامیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleطراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس:33450187- 077 pouladi2008@yahoo.com :Emailfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue110
dc.citation.spage21
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد