• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 24, شماره 72
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 24, شماره 72
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کیفیت زندگی و رضایت از خدمات در مراقبین کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی

    (ندگان)پدیدآور
    حمیرا سجادیپیام روشنفکربهناز آسنگریمهشید زینعلی مراغهنرگس قراییفاطمه ترابی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    251.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف: کیفیت زندگی مجموعه ای از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است که بوسیله شخص یا گروهی از افراد درک می‌شود این مقاله ضمن بیان وضعیت کیفیت زندگی مراقبین کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک به بررسی رابطه کیفیت زندگی آنان با رضایت از خدمات واحد مددکاری این مرکز می پردازد.   روش بررسی : این پژوهش از نوع همبستگی توصیفی بود. 125 مراقب کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند در تابستان سال 1389مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش، ترکیب نسخه ایرانی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHO,QOL-BREF و پرسش های رضایت از خدمات واحد مددکاری است. متغیرهای دموگرافیک (جنسیت و سطح تحصیلات)، ازطریق چک لیست سنجیده شد. آزمون‌های T-Test و ANOVA با استفاده از SPSS نسخه 17 جهت تحلیل داده‌ها به کار رفت.   یافته‌ها : امتیاز کیفیت زندگی مراقبین در تمامی ابعاد از جمعیت عمومی پایین تر و در ابعاد سلامت جسمی (001/0 > p ) ، حیطه روانشناختی (000/0= p ) و سلامت محیط (001/0 > p ) این تفاوت معنادار بود. پایین ترین امتیاز و بیشترین تفاوت کیفیت زندگی مربوط به حیطه روانشناختی بود. بیشترین میزان رضایت مربوط حمایت داده شده به کودک و خانواده و بیشترین نارضایتی مربوط به خدمات ارائه شده به خانواده کودک بود. بیشترین میزان همبستگی مثبت بین رضایت از خدمات ارائه شده به کودک با حیطه روانشناختی کیفیت زندگی مراقبین وجود داشت.(001/0 > p ، 28/0= r )   نتیجه گیری کلی : در نظر گرفتن کیفیت زندگی مراقبین بیماران جهت بهبود سیر درمان و مراقبت و مداخلات موثر جهت بقا و بهبود کودکان مبتلا به سرطان اهمیت دارد. همچنین ارزشیابی از کیفیت ارائه خدمات توسط سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمات موجب تحقق اهداف سازمانی و ارتقا فرآیند ارائه خدمات و نیز موجب ارتقا سطح توانمندی کارکنان می گردد.
    کلید واژگان
    کیفیت زندگی
    رضایت از خدمات
    مراقب
    کودک مبتلا به سرطان
    پرستاری

    شماره نشریه
    72
    تاریخ نشر
    2011-10-01
    1390-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو گروه مدیریت رفاه اجتماعی, مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 11180048-021 Email: safaneh_s@yahoo.com
    کارشناس ارشد رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه اجتماعی و حقوق شهروندی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، تهران، ایران
    کارشناس روانشناسی بالینی، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
    کارشناس علوم اجتماعی( شاخه خدمات اجتماعی)، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
    کارشناس مددکاری اجتماعی بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
    کارشناس علوم اجتماعی( شاخه خدمات اجتماعی)، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1015-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612880

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب