| dc.contributor.author | زمان زاده, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | جاسمی, مدینه | fa_IR |
| dc.contributor.author | منصوری, آمنه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدابنده, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, فهیمه السادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:37:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:37:37Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:37:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:37:37Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زمان زاده, وحید, جاسمی, مدینه, منصوری, آمنه, خدابنده, فرزانه, حسینی, فهیمه السادات. (1393). کیفیت آموزش مقطع دکتری پرستاری از دیدگاه دانشجویان. نشریه پرستاری ایران, 27(89), 30-39. doi: 10.29252/ijn.27.89.30 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.89.30 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1837-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612867 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: با توجه به رشد روزافزون فارغ التحصیلان مقطع دکتری پرستاری، ارزیابی دقیق این دوره جهت اطمینان از کیفیت آ موزش ضروری است. این پژوهش با ارزیابی برنامه دکتری از دیدگاه دانشجویان دکتری پرستاری سعی در فراهم سازی تصویری واضح از کیفیت برنامههای این دوره دارد.
روش بررسی: با استفاده از مطالعه توصیفی، مقطع دکتری پرستاری در حیطههای برنامههای آموزشی، اعضاء هیات علمی و منابع توسط 64 تن از دانشجویان دکتری پرستاری انتخاب شده با روش تمام شماری در دانشکدههای پرستاری و مامایی تبریز، تهران، شیراز و مشهد با استفاده از پرسشنامه شاخص های جهانی ارزیابی کیفیت برنامه دکتری پرستاری مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت تحلیل دادهها از نرم افزار spss با نسخه 5/13 و آمار توصیفی استفادهگردید.
یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، آموزش مقطع دکتری در حیطههای برنامههای آموزشی (17/3 ± 04/48)، اعضاء هیات علمی (03/ 2 ± 42/31) و منابع ( 76/2 ± 95/18) از سطح متوسطی برخوردار بود. در حیطه برنامههای آموزشی، تاکید بر امر پژوهش با میانگین نمره 67/0 ± 49/3 و حمایت اساتید از دانشجویان با نمره 64/0 ± 32/3 مولفههایی بودند که بیشتر مورد رضایت دانشجویان قرارداشتند. در مقابل، کفایت تعداد اعضای هیات علمی با میانگین و انحراف معیار 77/0 ± 37/1، و تناسب دروس دوره دکتری با حرفه پرستاری با نمره 66/0 ± 84/1 از مولفههایی بودند که کمترین میزان رضایت دانشجویان را به خود اختصاص دادند. در حیطه اعضاء هیات علمی، مولفههای عملکرد اساتید در هدایت پایان نامه با میانگین نمره 60/0 ± 15/1 و دانش و مهارت ایشان با نمره 87/0 ± 76/1 بیشتر مورد انتقاد دانشجویان قرارگرفته بود. درحیطه منابع نیز کفایت منابع مالی با نمره 75/0 ± 95/1 و زیرساختهای پژوهشی با میانگین و انحراف معیار 66/0 ± 89/1 مولفه هایی بودند که کمتر مورد رضایت دانشجویان قرارگرفتند.
نتیجهگیری کلی: با توجه به سطح متوسط آموزش مقطع دکتری پرستاری در حیطههای برنامه های آموزشی، اعضای هیات علمی و منابع، بازنگری محتوی دروس، افزایش اعضای هیات علمی و گسترش منابع جهت ارتقای کیفیت این دوره امری ضروری بوده و توصیه میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 512 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.89.30 | |
| dc.subject | ارزیابی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | دکتری فلسفه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | کیفیت آموزش مقطع دکتری پرستاری از دیدگاه دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پرشکی، و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09144462842 Email: jasemi_phd@yahoo.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 89 | |
| dc.citation.spage | 30 | |
| dc.citation.epage | 39 | |