نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمقیمیان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorامینی, راضیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:37:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:37:34Z
dc.date.available1399-08-23T13:37:34Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:37:34Z
dc.date.issued2014-08-01en_US
dc.date.issued1393-05-10fa_IR
dc.identifier.citationمقیمیان, مریم, امینی, راضیه. (1393). مقایسه تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس بر ابراز وجود دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 27(89), 1-11. doi: 10.29252/ijn.27.89.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.89.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1813-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612864
dc.description.abstract  چکیده   زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی ازمهارت های زندگی باعث افزایش عزت نفس، بیان منطقی افکار و احساسات، کاهش اضطراب، بهبود مهارت های ارتباط اجتماعی و ملاحظه حقوق دیگران و در عین حال گرفتن حق خود و در نهایت افزایش میزان رضایت از زندگی و شادکامی می شود . پژوهش حاضر، با هدف مقایسه تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس بر ابراز وجود دانشجویان پرستاری انجام شد.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است . از میان80 دانشجوی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در سال تحصیلی 93-1392 که در بدو ورود به دوره کارآموزی در عرصه بودند، کلیه افرادیکه نقص در ابراز وجود داشتند به تعداد 36 نفر با استفاده از پرسشنامه ابراز وجود ASA جدا شده و به صورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه های آزمون شامل گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس، طی 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس آزمون بلافاصله بعد از آموزش با همان ابزار انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها توسط تحلیل کوواریانس، آنالیزواریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD در نرم افزار SPSS ویرایش 20 انجام گرفت .   یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات ابراز وجود در گروهها، اختلاف معنا داری نداشته اشت (05/0> P ). بعد از مداخله، در هر دو گروه گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس نمرات ابراز وجود به طور معناداری افزایش یافت (05/0 ˂P ). تفاوت نمرات ابراز وجود بین هر یک از گروههای آزمودنی و کنترل معنادار بود (05/0 ˂P ). این افزایش در دو گروه آزمودنی، با هم اختلاف معنا دار نداشت (48/0 = P ). نتیجه گیری کلی: این پژوهش، تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس را بر افزایش میزان ابراز وجود یکسان میداند . با توجه به نتایج می توان از درمانهای فوق به صورت انتخابی به عنوان شیوه های روان درمانی در جهت کاهش باورها و مؤلفه های ناکارآمد دانشجویان پرستاری استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent1337
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.27.89.1
dc.subjectگشتالت درمانیfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی رفتاری الیسfa_IR
dc.subjectابراز وجودfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیر گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری الیس بر ابراز وجود دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران (*نویسنده مسوول). شماره تماس: 09131143254 Email: m-moghimian@iaun.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue89
dc.citation.spage1
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد