| dc.contributor.author | خواجه, نازنین | fa_IR |
| dc.contributor.author | شایف, دولت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:35:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:35:50Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:35:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:35:50Z | |
| dc.date.issued | 2015-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خواجه, نازنین, شایف, دولت. (1394). بررسی نقش پیش بینیکننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان. نشریه پرستاری ایران, 28(97), 66-76. doi: 10.29252/ijn.28.97.66 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.28.97.66 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2238-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612742 | |
| dc.description.abstract | p dir=RTL style=text-align: justify;strongچکیده/strong/p
p dir=RTL style=text-align: justify;strongزمینه و هدف/strong: هوش هیجانی از طریق مدیریت موثر و استفاده از هیجانها در انگیزش و برقراری ارتباط موثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان انجام شد./p
p dir=RTL style=text-align: justify;strongروش بررسی/strong: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر گرگان در سال 89-1390 بودند که با نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 387 نفر (196 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی span dir=LTRBar-on/span و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری span dir=LTRBaumrind/span استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری span dir=LTRSPSS/span نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند./p
p dir=RTL style=text-align: justify;strongیافته/strongstrong/strongstrongها/strong: نتایج نشان داد سبکهای فرزندپروری والدین رابطه معنی داری با هوش هیجانی دانش آموزان داشت و به طور مشترک 87/0 از واریانس، متغیر هوش هیجانی را پیش بینی کرد. همچنین سبک فرزندپروری مقتدر قوی ترین پیش بین هوش هیجانی که با مقدار پیش بینی کنندگی مثبت 71/0، در دانش آموزان بود. سبکهای فرزندپروری مستبد و آسان گیر نیز به صورت منفی به ترتیب 62/0 و 26/0 درصد از تغییرات هوش هیجانی را تبیین کردند./p
p style=text-align: justify;strongspan dir=RTLنتیجه/spanspan dir=RTL/spanspan dir=RTLگیری کلی/span/strongspan dir=RTL: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، سبکهای فرزندپروری عامل مهمی در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان هستند. لذا پیشنهاد میشود جهت تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، مشاوران مدارس به آموزش سبکهای فرزندپروری مناسب برای والدین بپردازند./span/p | fa_IR |
| dc.format.extent | 629 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.28.97.66 | |
| dc.subject | ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ | fa_IR |
| dc.subject | آﻣﻮزش | fa_IR |
| dc.subject | اﻧﮕﯿﺰش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقش پیش بینیکننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، پژوهشگاه رشد معارف، آکادمی تحصیلات تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 09111718961 Nazanin.Khajeh@yahoo.com Email: | fa_IR |
| dc.contributor.department | دﮐﺘﺮای روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﮔﺮوه روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه رﺷﺪ ﻣﻌﺎرف، آﮐﺎدﻣﯽ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن، دوﺷﻨﺒﻪ، ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 97 | |
| dc.citation.spage | 66 | |
| dc.citation.epage | 76 | |