• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 28, شماره 97
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 28, شماره 97
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای پیش بینی قصد و رفتار استفاده از راهبردهای سواد سلامت در پرستاران

    (ندگان)پدیدآور
    جوادزاده, همام الدینشریفی راد, غلامرضارئیسی, مهنوشنصر اصفهانی, محمودمهکی, بهزادمصطفوی, فیروزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    825.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: امروزه سواد سلامت یکی از مهمترین اولویت‌ها جهت ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بوده و یکی از مهمترین اهداف آن، بهبود ارتباط بیمار- درمانگر در حیطه آموزش به بیمار می‌باشد. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل تاثیر گذار بر قصد و رفتار پرستاران جهت بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده می‌باشد. روش بررسی: مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی به شیوه مقطعی بر روی 148 پرستار در بیمارستان آموزشی الزهرای شهر اصفهان انجام شد. نمونه‌های مورد پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی آسان انتخاب شدند. قصد و رفتار پرستاران در خصوص بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده مورد سنجش قرار گرفت. اﻃﻼﻋــﺎت ﺟﻤــﻊآوری ﺷــﺪه ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از آزﻣــﻮن‌ﻫــﺎی آنالیز واریانس یکطرفه، t مستقل، ﺿـــﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ پیرسون و رگرسیون خطی در ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS v.17 ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره رفتار پرستاران و متغیر‌های وضعیت تاهل، شرکت در کلاس‌های بازآموزی، نوع استخدامی، سابقه کار، پست سازمانی ارتباط معنادار آماری وجود داشت. توان پیشگویی کنندگی رفتار پرستاران در خصوص بکار گیری راهبرد‌های سواد سلامت در آموزش به بیماران توسط سازه‌های نظریه رفتار برنامه ریزی شده 31 درصد بود. از میان سازه‌های این نظریه، کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد (417/0= β) و رفتار (319/0= β) آزمودنی‌ها برای بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بود. نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد که سازه کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد و رفتار پرستاران بوده و لذا پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی مدون در خصوص بکار گیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار جهت اثر بخشی بیشتر آن بر سازه کنترل رفتاری درک شده به طور ویژه توجه گردد.
    کلید واژگان
    سواد سلامت
    پرستار
    آموزش به بیمار
    پرستاری

    شماره نشریه
    97
    تاریخ نشر
    2015-12-01
    1394-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    اﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ایﺮان
    اﺳﺘﺎد، ﮔﺮوه ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﻢ، ﻗﻢ، ایﺮان
    اﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ایﺮان
    ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺴﺌﻮل دﻓﺘﺮ آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن آﻣﻮزﺷﯽ اﻟﺰﻫﺮا، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، ایﺮان.
    ﺳﺘﺎدیﺎر، ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ و اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، ایﺮان.
    دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول): تلفن تماس: 09132118346 f_mostafavi@yahoo.com Email:

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ijn.28.97.23
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2231-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612738

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب