| dc.contributor.author | ورعی, شکوه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ممشلی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | غیاثوندیان, شهرزاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بحرانی, ناصر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:35:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:35:10Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:35:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:35:10Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ورعی, شکوه, ممشلی, لیلا, غیاثوندیان, شهرزاد, بحرانی, ناصر. (1395). تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن. نشریه پرستاری ایران, 29(103), 68-77. doi: 10.29252/ijn.29.103.68 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.103.68 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2364-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612693 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف :تزریقات یکی از رایجترین رویهها در حرفه پرستاری است که مستلزم رعایت معیارهای خاص ایمنی میباشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای نیمه تجربی، یک گروهی، با طراحی قبل و بعد بود. نمونهها شامل 50 نفر از پرستاران شاغل در شهرستان مینودشت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که به روش سر شماری، به مطالعه وارد شدند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه دانش و چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران در مورد تزریق ایمن بود که پرسشنامه دانش قبل و شش هفته بعد از آموزش توسط پرستاران تکمیل شد و عملکردشان نیز با استفاده از چک لیست مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله به صورت اجرای برنامه آموزشی چند رسانهای، به مدت 2 هفته، برای پرستاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمره دانش پرستاران بعد از آموزش به طور معنی داری ارتقاء یافت (05/0 P<) و همچنین بین میانگین امتیاز عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله آموزشی در سه سطح حین آماده سازی، حین تزریق و پس از تزریق اختلاف آماری معنا داری وجود داشت (05/0 P<).
نتیجهگیری کلی: نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی چند رسانهای موجب افزایش دانش و بهبود عملکرد پرستاران در مورد تزریق ایمن شده است، بنابراین با توجه به اینکه تزریق ایمن یکی از وظایف خطیر پرستاران محسوب میشود، استفاده از این روشهای آموزشی جهت ارتقاء عملکرد بالینی آنان توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 665 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.103.68 | |
| dc.subject | آموزش چند رسانهای | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | پرستار | fa_IR |
| dc.subject | تزریق | fa_IR |
| dc.subject | ایمن | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | اﺳﺘﺎدیﺎر، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09308304911 Email: mamashli3153@yahoo.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | داﻧﺸﯿﺎر، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ﻣﺮﺑﯽ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ریﺎﺿﯽ- آﻣﺎر، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﭘﺎیﻪ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﻮن ﻫﻮایﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺳﺘﺎری، ﺗﻬﺮان، ایﺮان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 103 | |
| dc.citation.spage | 68 | |
| dc.citation.epage | 77 | |