نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوهستانی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorباغچقی, نیرهfa_IR
dc.contributor.authorخسروی, شرارهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:34:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:34:28Z
dc.date.available1399-08-23T13:34:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:34:28Z
dc.date.issued2008-09-01en_US
dc.date.issued1387-06-11fa_IR
dc.identifier.citationکوهستانی, حمیدرضا, باغچقی, نیره, خسروی, شراره. (1387). بررسی میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 21(53), 17-27.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-405-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612643
dc.description.abstract  زمینه و هدف: اشتباهات دارویی اعضاء تیم بهداشتی و درمانی می‌تواند سلامتی بیماران را به طور جدی به خطر بیاندازد. هدف از این پژوهش تعیین میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی دانشجویان پرستاری می‌باشد.   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که جامعه آن را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اراک، تشکیل می‌داد. در این مطالعه 76 دانشجوی پرستاری به روش سرشماری وارد شدند. معیار ورود به مطالعه کسب نمره قبولی دروس داروشناسی و دارو دادن در بخش به بیماران بود. جهت جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه خود ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و سئوالات مربوط به اشتباهات اتفاق افتاده و اشتباهات در شرف وقوع بود. پس از تهیه پرسشنامه و تعیین اعتبار و اعتماد آن، پرسشنامه مذکور بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ها: نتایج نشان داد در 1/17 درصد از دانشجویان سابقه اشتباه دارویی اتفاق افتاده و 42/43 درصد از دانشجویان اشتباه دارویی در شرف وقوع را داشته‌اند و 47/39 درصد از دانشجویان هیچ گونه اشتباه در شرف وقوع و اتفاق افتاده‌ای را گزارش نکردند. شایع‌ترین نوع اشتباهات دارویی گزارش شده، مربوط به دوز اشتباه بود. شایع‌ترین علت اشتباهات دارویی، کمبود اطلاعات داروشناسی ذکر شده بود. شایع‌ترین داروهایی که در مورد آن اشتباه رخ داده بود شامل هپارین، دوپامین، دبوتامین، وانکومایسین، فنی توئین و کاپتوپریل بودند. نتیجه گیری: میزان ارتکاب اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری بالا می‌باشد. با توجه به این که این اشتباهات می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به دنبال داشته باشد، تاکید بیشتر بر اهمیت اطلاعات دارویی در آموزش پرستاری و توجه به عوامل زمینه ساز بروز خطاهای دارویی پیشنهاد می گردد. نتایج این تحقیق می تواند ما را در شناخت نقاط ضعف دانشجویان در زمینه دارو دادن و کاستی های نظام آموزشی پرستاری در این زمینه و تلاش در جهت رفع آن کمک نماید.fa_IR
dc.format.extent134
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectاشتباهات داروییfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپیشگیریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue53
dc.citation.spage17
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد