نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیات, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorاکبرشریفی, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorنظری جیرانی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorشهریور, زهراfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:34:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:34:12Z
dc.date.available1399-08-23T13:34:12Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:34:12Z
dc.date.issued2006-06-01en_US
dc.date.issued1385-03-11fa_IR
dc.identifier.citationبیات, محبوبه, اکبرشریفی, طاهره, نظری جیرانی, محبوبه, شهریور, زهرا, حقانی, حمید. (1385). مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی. نشریه پرستاری ایران, 19(46), 53-60.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-181-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612621
dc.description.abstract  زمینه و هدف: هر ساله هزاران کودک به‌دلایل مختلف در مراکز نگهداری شبانه روزی پذیرفته می شوند. کودکان ساکن در این مراکز معمولاً کسانی هستند که به‌دلیل بی توجهی، آزارهای جسمی، سوء مصرف مواد توسط والدین، طلاق و فقر اقتصادی – اجتماعی به این مراکز سپرده می‌شوند. از سوی دیگر ورود به مراکز نگهداری شبانه روزی و زندگی در این محیط نیز کودکان را در معرض مشکلات رفتاری و بهداشتی فراوانی قرار می دهد. هدف این مطالعه تعیین فراوانی مشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران، در سال 1385 بود.   روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی و جامعه پژوهش کلیه کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری بودند تعداد نمونه 105 کودک (57 پسر و 48 دختر) که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق چک لیست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL) از طریق مصاحبه با مربیانی که بیشترین شناخت را از کودکان و رفتار آن‌ها داشتند، جمع‌آوری گردید.   یافته ها: نتایج نشان داد شایع‌ترین اختلالات رفتاری در این کودکان به ترتیب بزهکاری (8/44درصد)، برون گرایی (40درصد)، درون گرایی (40درصد)، مشکلات اجتماعی (3/13درصد) و پرخاشگری (4/11درصد) بود. همچنین برحسب امتیاز کسب شده از کل سؤالات پرسشنامه بیشتر از 28درصد از این کودکان از نظر سلامت روانی دارای اختلال بودند. آزمون کای اسکوئر نیز نشان داد بین مشکلات توجه و سلامت روانی با متغیر جنس ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0> P )، ولی بین سایر اختلالات رفتاری با جنس، سن و مدت زمان سکونت در مراکز ارتباط معنی دار وجود نداشت.   نتیجه گیری: براساس یافته های بدست آمده از این مطالعه و نتایج سایر تحقیقات انجام شده درکشورهای دیگر، توجه بیشتر و رسیدگی به وضعیت سلامتی این گروه از کودکان و انجام مطالعات بیشتر در خصوص بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روانی آن‌ها توصیه می گردد.fa_IR
dc.format.extent119
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectمراکز نگهداری شبانه روزیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمشکلات رفتاری کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue46
dc.citation.spage53
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد