| dc.contributor.author | بوذری, میترا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفرجلال, عزت | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقانی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:34:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:34:04Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:34:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:34:04Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بوذری, میترا, جعفرجلال, عزت, حقانی, حمید. (1397). تأثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران. نشریه پرستاری ایران, 31(115), 75-84. doi: 10.29252/ijn.31.115.75 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.75 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2825-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612610 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اصول ایمنی دارویی بخشی جداییناپذیر و ضروری مراقبت از بیمار است. عوارض دارویی در سالمندان و نقش مهم پرستاران و تیم سلامت در رعایت این اصول در مراقبت از بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش ایمنی دارویی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران مراقب سالمند در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396 انجام گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش تجربی، 100 نفر از پرستاران از دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش در دسترس انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و اصول ایمنی دارویی، به روش غیرتصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. گروه مداخله در یک برنامه آموزشی، اصول ایمنی دارویی را به صورت مبتنی بر وب از وب سایت بیمارستان به مدت دو هفته دریافت نمود. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دو هفته پس ازمداخله، پس آزمون برای هر دو گروه انجام گرفت. برای مقایسه متغیرها از آزمون آماری آنالیز واریانس، تی مستقل و تی زوجی در سطح معنیداری (05/0P <) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که دوگروه مداخله و کنترل از لحاظ مشخصات جمعیت شناختی کاملا همگن بودهاند. قبل از مداخله، بین دو گروه از لحاظ دانش، نگرش و عملکرد اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (05/0P >) اما پس از آموزش اصول ایمنی دارویی بین گروه مداخله و گروه کنترل، از نظر میزان دانش (33/0P =)، نگرش (003/0P =) و عملکرد (027/0P =) تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین در گروه مداخله، نمرات دانش (001/0P <) و نگرش (001/0P <) به صورت معنیداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت اما افزایش در عملکرد معنیدار نبود (34/0P =).
نتیجهگیری کلی: با توجه به مثبت بودن اثر آموزش اصول ایمنی دارویی مبتنی بر وب در افزایش دانش و نگرش پرستاران و از آنجایی که مهارت در انجام فعالیت عملی مستلزم درک و شناخت بهتر و علاقه به مفهوم و موقعیت است، پیشنهاد میشود روشهای آموزشی نوین در مراقبت از بیمار سالمند در رشته های پرستاری گنجانده شود.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 651 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.115.75 | |
| dc.subject | ایمنی دارویی | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | پرستار مراقب سالمند | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی،گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123907046 Email: Jafarjalal.e@iums.ac.ir | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 115 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 84 | |