نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی زیدی, عیسیfa_IR
dc.contributor.authorپاکپور حاجی آقا, امیرfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی زیدی, بنفشهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:33:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:33:42Z
dc.date.available1399-08-23T13:33:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:33:42Z
dc.date.issued2013-04-01en_US
dc.date.issued1392-01-12fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی زیدی, عیسی, پاکپور حاجی آقا, امیر, محمدی زیدی, بنفشه. (1392). تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه. نشریه پرستاری ایران, 26(81), 21-31.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-1517-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612586
dc.description.abstract  زمینه و هدف: یائسگی به عنوان یکی از مراحل بحرانی زندگی زنان که تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی آنان دارد، شناخته شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه طراحی و اجرا شد.   روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 100 زن تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین در سال 1391 بر اساس نمونه گیری تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه خودکارآمدی، پرسشنامه آگاهی و پرسشنامه اندازه‌گیری نگرش به همراه پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت زندگی مخصوص دوران یائسگی بود. بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی، برنامه آموزشی در گروه تجربی در قالب 5 جلسه بحث گروهی به مدت 60-45 دقیقه اجرا شد. داده‌ها قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی گردآوری و وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 شد و با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی و مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: بعد از آموزش، میانگین نمرات آگاهی (از 43/8 ± 11/38 به 23/9 ± 14/49)، نگرش (از 31/4 ± 34/14 به 54/5 ± 32/19)، عزت نفس از (47/4 ± 82/13 به 61/5 ± 90/17) و خودکارآمدی (از 43/5 ± 42/14 به 12/6 ± 06/20) در گروه تجربی افزایش یافت (001/0> P ). همچنین نتایج کاهش(بهبود) معنادار و مثبتی را در میانگین کیفیت زندگی مرتبط با یائسگی پس از اجرای برنامه آموزشی نسبت به قبل آن در گروه تجربی نشان داد (001/0> P ).   نتیجه‌گیری کلی: به کارگیری الگوی توانمندسازی فردی به منظور بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه در طراحی برنامه‌های آموزشی توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectالگوی توانمندسازیfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectیائسگیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین ، ایران (*مولف مسئول).شماره تماس: 02813338127 Email: pakpour_amir@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، تنکابن، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue81
dc.citation.spage21
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد