بررسیمقایسهاینیازهایآموزشیهنگامترخیصاز دیدگاهبیمارانزنو
(ندگان)پدیدآور
شفیع پور, ویدانجف یارندی, اکرممحمد علیها, ژالهحسینی, فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه : آموزش بیماران باید بر اساس بررسی و تعیین نیازهای آموزشی آنان و برمبنای جنس صورت پذیرد و اطلاعاتلازمدقیقاً براساسنیازهایبیانشدهاز طرفبیمارانارائهگردد. هدف : تعیینو مقایسهنیازهایآموزشیهنگامترخیصاز دیدگاهبیمارانزنو مرد تحتعملبایپسعروقکرونر. نوعپژوهش: پژوهشحاضر از نوعتوصیفیمقایسهایاستکهدر آنپژوهشگر با استفاده از پرسشنامه نیازهای آموزشی زنانو مردانتحتعملبایپسعروقکرونر را تعیینو سپسایننیازها را با هممقایسهکردهاست. نمونه : نمونههایپژوهششامل100 زن و 100 مردیاستکهاولینبار تحتعملبایپسعروقکرونر قرار گرفتهو بهروشنمونهگیریمستمر انتخابشدهبودند. نتایج : یافتهها نشانداد بین نیازهای آموزشی زنان و مردان در حیطههای مختلف به جز نیاز به آموزش در مورد داروهای مصرفی اختلاف معنیدار وجود داشتهاست(0001/0 > P ). بحثو نتیجهگیری : با توجهبهیافتههایپژوهشلازماستبههنگامآموزشاینبیماران، تفاوتجنسمدنظر قرار دادهشود. همچنینپیشنهاد میشود با در نظر گرفتنجنستأثیر آموزشبر بهبود کیفیتزندگیمورد بررسیقرار گیرد.
کلید واژگان
نیارهایآموزشیبایپسعروقکرونر.
پرستاری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2002-01-011380-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2008-59232008-5931




