نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرحمت فراهانی نیاfa_IR
dc.contributor.authorمژگان عباسیfa_IR
dc.contributor.authorاعظم گیوریfa_IR
dc.contributor.authorحمید حقانیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:33:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:33:11Z
dc.date.available1399-08-23T13:33:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:33:11Z
dc.date.issued2006-01-01en_US
dc.date.issued1384-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمرحمت فراهانی نیا, مژگان عباسی, اعظم گیوری, حمید حقانی. (1384). سلامت معنوی دانشجویان پرستاری و دیدگاه آن ها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیماران. نشریه پرستاری ایران, 18(44), 7-14.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-110-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612545
dc.description.abstract  از دیدگاه پرستاری جامع نگر، انسان موجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرکز این ابعاد قرار داشته و در کسب سلامتی تاثیر به سزایی دارد. بنابراین مراقبت معنوی بخش مهمی از عملکرد پرستاری است.   هدف مطالعه حاضر تعیین و مقایسه سلامت معنوی دانشجویان سال اول و چهارم و دیدگاه آن‌ها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیماران بوده است.   مطالعه از نوع مقایسه ایی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان پرستاری سال اول و چهارم دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی تشکیل داد.   نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت و از کل نمونه ها، 283 دانشجوی پرستاری در مطالعه شرکت نمودند.   ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد شده مربوط به سلامت معنوی، دیدگاه در مورد معنویت و مراقبت معنوی بود.   یافته ها نشان دادند که 8/98 درصد دانشجویان سال اول و کل دانشجویان سال چهارم (100 درصد) دارای سلامت معنوی در حد متوسط بودند و نتایج آزمون تی اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد. میانگین امتیاز کسب شده دیدگاه دانشجویان سال اول در مورد معنویت 65/0± 45/4 و سال چهارم 76/0± 33/4 بود، اختلاف معنی دار بین دو گروه یافت نشد. همچنین میانگین امتیاز کسب شده دیدگاه دانشجویان سال اول در مورد مراقبت معنوی 9/6± 43 و سال چهارم 1/6± 5/42 بود و اختلاف معنی دار بین دو گروه وجود نداشت.   با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر اینکه سلامت معنوی و دیدگاه دانشجویان پرستاری سال چهارم در مورد معنویت و مراقبت معنوی علی‌رغم گذراندن یک دوره چهار ساله در آموزش پرستاری با دانشجویان سال اول تفاوتی نداشته است، می‌توان بر لزوم گنجاندن محتوای درسی در این رابطه و اهمیت دادن به آن در دوره چهارساله برنامه آموزش پرستاری تاکید کرد. همچنین بررسی پژوهش حاضر به صورت طولی و استفاده از ابزارهای جدیدتر و مطابق با فرهنگ ایرانی در این زمینه و بررسی تاثیر آموزش بر دیدگاه دانشجویان نسبت به معنویت و مراقبت معنوی توصیه می گردد.fa_IR
dc.format.extent119
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectمعنویتfa_IR
dc.subjectسلامت معنویfa_IR
dc.subjectمراقبت معنویfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleسلامت معنوی دانشجویان پرستاری و دیدگاه آن ها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیمارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue44
dc.citation.spage7
dc.citation.epage14


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد