| dc.contributor.author | مرحمت فراهانی نیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مژگان عباسی | fa_IR |
| dc.contributor.author | اعظم گیوری | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمید حقانی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:33:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:33:11Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:33:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:33:11Z | |
| dc.date.issued | 2006-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1384-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مرحمت فراهانی نیا, مژگان عباسی, اعظم گیوری, حمید حقانی. (1384). سلامت معنوی دانشجویان پرستاری و دیدگاه آن ها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیماران. نشریه پرستاری ایران, 18(44), 7-14. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-110-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612545 | |
| dc.description.abstract | از دیدگاه پرستاری جامع نگر، انسان موجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرکز این ابعاد قرار داشته و در کسب سلامتی تاثیر به سزایی دارد. بنابراین مراقبت معنوی بخش مهمی از عملکرد پرستاری است. هدف مطالعه حاضر تعیین و مقایسه سلامت معنوی دانشجویان سال اول و چهارم و دیدگاه آنها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیماران بوده است. مطالعه از نوع مقایسه ایی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان پرستاری سال اول و چهارم دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی تشکیل داد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت و از کل نمونه ها، 283 دانشجوی پرستاری در مطالعه شرکت نمودند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد شده مربوط به سلامت معنوی، دیدگاه در مورد معنویت و مراقبت معنوی بود. یافته ها نشان دادند که 8/98 درصد دانشجویان سال اول و کل دانشجویان سال چهارم (100 درصد) دارای سلامت معنوی در حد متوسط بودند و نتایج آزمون تی اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد. میانگین امتیاز کسب شده دیدگاه دانشجویان سال اول در مورد معنویت 65/0± 45/4 و سال چهارم 76/0± 33/4 بود، اختلاف معنی دار بین دو گروه یافت نشد. همچنین میانگین امتیاز کسب شده دیدگاه دانشجویان سال اول در مورد مراقبت معنوی 9/6± 43 و سال چهارم 1/6± 5/42 بود و اختلاف معنی دار بین دو گروه وجود نداشت. با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر اینکه سلامت معنوی و دیدگاه دانشجویان پرستاری سال چهارم در مورد معنویت و مراقبت معنوی علیرغم گذراندن یک دوره چهار ساله در آموزش پرستاری با دانشجویان سال اول تفاوتی نداشته است، میتوان بر لزوم گنجاندن محتوای درسی در این رابطه و اهمیت دادن به آن در دوره چهارساله برنامه آموزش پرستاری تاکید کرد. همچنین بررسی پژوهش حاضر به صورت طولی و استفاده از ابزارهای جدیدتر و مطابق با فرهنگ ایرانی در این زمینه و بررسی تاثیر آموزش بر دیدگاه دانشجویان نسبت به معنویت و مراقبت معنوی توصیه می گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 119 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | معنویت | fa_IR |
| dc.subject | سلامت معنوی | fa_IR |
| dc.subject | مراقبت معنوی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | سلامت معنوی دانشجویان پرستاری و دیدگاه آن ها در مورد معنویت و مراقبت معنوی از بیماران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 44 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 14 | |