نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorادیب حاج باقری, محسنfa_IR
dc.contributor.authorاشراقی آرانی, نعیمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:31:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:31:49Z
dc.date.available1399-08-23T13:31:48Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:31:49Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationادیب حاج باقری, محسن, اشراقی آرانی, نعیمه. (1397). صلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفی. نشریه پرستاری ایران, 31(111), 52-64. doi: 10.29252/ijn.31.111.52fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.52
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2628-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612446
dc.description.abstractزمینه و هدف: مطالعات انجام شده در زمینه بررسی صلاحیت بالینی پرستاران و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن، نتایج متناقض و گاه دور از انتظاری داشته‌اند. با توجه به نقش صلاحیت‌های بالینی پرستاران در کیفیت مراقبت پرستاری، این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان شهید بهشتی کاشان از دیدگاه خود آنها و سرپرستاران انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1396، صلاحیت بالینی 145 پرستار بخش‌های مختلف بیمارستان شهید بهشتی کاشان به روش خودارزیابی و نیز از دیدگاه 19 نفر از سرپرستاران آن بخش‌ها، بررسی شد. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش صلاحیت بالینی پرستاران بود که 73 مهارت مختلف پرستاری را در هفت حیطه شامل نقش‌ها و وظایف یاری‌رسانی، آموزش و راهنمایی، فعالیت‌های تشخیصی، موقعیت‌های مدیریتی، مداخلات درمانی، تضمین کیفیت و حیطه وظایف شغلی و سازمانی اندازه‌گیری می‌کند. سطح صلاحیت بر اساس مقیاس نمره‌دهی 100- 0 و میزان بکارکیری عملی مهارت‌های پرستاری در محیط بالینی بوسیله مقیاس چهار رتبه‌ای لیکرت تعیین و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 13 استفاده شد. یافته‌ها: پرستاران صلاحیت بالینی خود را با میانگین 08/67 و انحراف معیار 21/15 در سطح خوب و درصد بکارگیری مهارت‌های بالینی را 00/77 درصد با انحراف معیار 14/13، و سرپرستاران نیز صلاحیت بالینی پرستاران را با میانگین 24/78 و انحراف معیار 80/11 در سطح عالی بیان نمودند. یک رابطه مثبت بین صلاحیت بالینی پرستاران و میزان بکارگیری مهارت‌ها توسط آنها مشاهده شد (845/0=r ، 001/0=P‌). نتیجه‌گیری کلی: سطح صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارت‌های پرستاران از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران آنها در سطح بالایی بود. همچنین رابطه مثبتی بین صلاحیت بالینی پرستاران و میزان بکارگیری این صلاحیت‌ها وجود داشت.fa_IR
dc.format.extent916
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.52
dc.subjectصلاحیت بالینیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectنظارتfa_IR
dc.subjectخودارزیابیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleصلاحیت بالینی پرستاران: یک مطالعه توصیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 03155540021 Email:adib1344@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue111
dc.citation.spage52
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد