نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباغبان کریمی, النازfa_IR
dc.contributor.authorلک دیزجی, سیماfa_IR
dc.contributor.authorزمان زاده, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorحسنخانی, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:31:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:31:44Z
dc.date.available1399-08-23T13:31:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:31:44Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationباغبان کریمی, الناز, لک دیزجی, سیما, زمان زاده, وحید, حسنخانی, هادی. (1397). تأثیر آموزش روش‌های کنترل عفونت بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران در بخش‌های همودیالیز تبریز. نشریه پرستاری ایران, 31(111), 1-9. doi: 10.29252/ijn.31.111.1fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.1
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-2598-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612441
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: عفونت شایع‌ترین علت بستری بیماران تحت همودیالیز است که به دومین دلیل مرگ و میر آن‌ها تبدیل شده است. رعایت نکردن بهداشت توسط کارکنان شانس عفونت بیماران را افزایش می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش روش‌های کنترل عفونت بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش‌های همودیالیز تبریز انجام شد. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 48 نفر از پرستاران بخش همودیالیز تبریز در سال 1395 انجام شد. نمونه‌ها به دو گروه مداخله (27 نفر) و کنترل (21 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده‌ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه آگاهی از کنترل عفونت و چک لیست عملکرد استفاده شد. مداخله آموزشی به صورت مستقیم، چهره به چهره همراه با ارائه بسته آموزشی بود. پرسشنامه و چک لیست قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با هم تفاوتی نداشتند. میانگین نمره آگاهی و عملکرد دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله با هم تفاوت معنی‌داری نداشت. اما مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره آگاهی (050/0P =) و عملکرد در ابعاد شستن دست‌ها (001/0P=)، ضدعفونی بخش (001/0P =)، استفاده از کاتتر (011/0P =) و تعبیه یا جداکردن سوزن در فیستول یا گرفت یا رگ مصنوعی (001/0P=) در گروه مداخله شد. نتیجه‌گیری کلی: آموزش، آگاهی و عملکرد پرستاران بخش همودیالیز را نسبت به کنترل عفونت ارتقاء می‌دهد. با توجه به اهمیت آگاهی و عملکرد پرستاران در مورد روش‌های کنترل عفونت، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.fa_IR
dc.format.extent553
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/ijn.31.111.1
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectکنترل عفونتfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectهمودیالیزfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش روش‌های کنترل عفونت بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران در بخش‌های همودیالیز تبریزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 00984134770648 Email: Sima.lak90@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue111
dc.citation.spage1
dc.citation.epage9


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد