نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمؤمنی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorنجف یارندی, اکرمfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:31:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:31:43Z
dc.date.available1399-08-23T13:31:43Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:31:43Z
dc.date.issued2009-02-01en_US
dc.date.issued1387-11-13fa_IR
dc.identifier.citationمؤمنی, لیلا, نجف یارندی, اکرم, حقانی, حمید. (1387). مقایسه تاثیر آموزش با دو روش VCD و کتابچه آموزشی در دو زمان متفاوت بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونر. نشریه پرستاری ایران, 21(56), 81-93.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-594-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612440
dc.description.abstract  زمینه و هدف: امروزه عمل جرّاحی پیوند شریان های کرونر از شایع ترین و پرخطرترین اعمال جراحی به شمار می‌آید. بیماران در مواجهه با این عمل جراحی نسبت به سایر عمل ها دچار اضطراب بیشتری می شوند و کاهش اضطراب این بیماران بسیار مهم است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش به وسیله فیلم و کتابچه آموزشی در دو زمان متفاوت، بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونر در مرکز قلب تهران ، 1385 انجام شد .   روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. 120 بیمار از بین بیماران کاندید اعمال جراحی پیوند عروق کرونر به صورت پی در پی و به طور تصادفی در 4 گروه 30 نفره قرار گرفتند. تمام بیماران در روز بستری و صبح روز عمل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه حالت و صفت اسپیل برگر را تکمیل نمودند. ابتدا بیماران در دو گروه آموزش با VCD یا بوکلت یک روز قبل از عمل قرار داده شدند. پس از تکمیل افراد در این دو گروه و یک هفته توقف در نمونه گیری این روند برای دو گروه آموزش 6 روز قبل از عمل نیز تکرار شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد . از آزمون مقایسه میانگین ها، تی زوج، آنالیز واریانس جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.   یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که در هر چهار گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت. استفاده از آزمون آنالیز واریانس برای مقایسه ی 4 گروه، فقط در اضطراب پنهان نتایج معنی داری را نشان داد ( 004/0 P= )، همچنین آزمون تعیینی شفه تفاوت معنی دارآماری را بین میانگین اختلاف نمره اضطراب پنهان در دو گروه کتابچه با فیلم6 روز قبل از عمل نشان داد .   نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از فیلم 6 روز قبل از عمل و کتابچه ی آموزشی 1 روز قبل از عمل در بالین تاثیر بیشتری بر کاهش اضطراب قبل از عمل بیماران داشت . لذا شایسته است پرستاران در زمان های فوق از این دو ابزار کمک آموزشی برای آموزش به بیمار استفاده کنند تا بیشترین تاثیر را بر کاهش اضطراب اعمال نمایند.fa_IR
dc.format.extent169
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectاضطراب قبل از عملfa_IR
dc.subjectپیوند عروق کرونرfa_IR
dc.subjectآموزش قبل از عملfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش با دو روش VCD و کتابچه آموزشی در دو زمان متفاوت بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue56
dc.citation.spage81
dc.citation.epage93


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد