نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهره گنجیfa_IR
dc.contributor.authorنرگس طالقانیfa_IR
dc.contributor.authorحمید حقانیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:30:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:30:27Z
dc.date.available1399-08-23T13:30:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:30:27Z
dc.date.issued2004-07-01en_US
dc.date.issued1383-04-11fa_IR
dc.identifier.citationطاهره گنجی, نرگس طالقانی, حمید حقانی. (1383). تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان. نشریه پرستاری ایران, 17(38), 51-57.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-52-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612349
dc.description.abstract کاتتریسم قلب به عنوان یک روش تشخیصی مناسب و قابل استفاده برای تشخیص و سامان دهی بیماری های عروق کرونر شناخته شده است، در حالی که انجام آن برای بیماران، ایجاد تنش و اضطراب می نماید. یکی از علل بروز و افزایش اضطرا ب، ترس از ناشناخ ت ه ها است، که با افزایش آگاهی بیماران از طریق آموزش، انتظار می رود این اضطراب کاهش یابد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب صورت گرفته است.   این پژوهش از نوع نیمه تجربی تک گروهی و دو مرحله ای (قبل و بعد از آموزش) بوده است که بر روی نمونه ای 70 نفری انجام شده است. واحدهایمورد پژوهش به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده اند.   یافته های پژوهش نشان داد که آموزش موجب افزایش دانش وکاهش اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب گردیده است و تفاوت معنی دار آماری در مرحله قبل و بعد از آموزش بین میزان دانش و میزان اضطراب واحدهای مورد پژوهش وجود داشت. در ضمن یافته ها نشان دادند که متغیرهای جنس و وضعیت تأهل در تأثیر آموزش نقش داشته اند.   نتیجه آزمون آماری t زوج نشان داد که بین اضطراب و دانش قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری وجود داشته است (000/0 p= ). ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تفاوت میزان دانش قبل و بعد از آموزش و تفاوت میزان اضطراب قبل و بعد از آموزش همبستگی معکوس وجود داشته است (001/0 p= 395/0- r= ) به عبارت دیگر هر چه دانش نمونه ها بیشتر شده بود اضطراب آن ها کاهش یافته بود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که در برنامه های مراقبتی این دسته از بیماران، آموزش نیز در نظر گرفته شود. تحقیق فوق در بیمارانی انجام شد که در انتظار کاتتریسم قلب بودند، پیشنهاد می شود . با استفاده از روش های آموزشی متفاوت تحقیق های مشابهی بر روی بیمارانی که روش های تشخیصی و یا درمانی تهاجمی در مورد آن ها صورت می گیرد، انجام شود و نتایج آن با این تحقیق مورد مقایسه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectکاتتریسم قلبfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue38
dc.citation.spage51
dc.citation.epage57


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد