نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهریار بخشندهfa_IR
dc.contributor.authorاکرم نجف یارندیfa_IR
dc.contributor.authorزهرا احمدیfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه حسینیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:30:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:30:24Z
dc.date.available1399-08-23T13:30:23Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:30:24Z
dc.date.issued2004-07-01en_US
dc.date.issued1383-04-11fa_IR
dc.identifier.citationشهریار بخشنده, اکرم نجف یارندی, زهرا احمدی, فاطمه حسینی. (1383). بررسی تأثیر آموزش تمرینات تنفسی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم. نشریه پرستاری ایران, 17(38), 16-24.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-47-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612344
dc.description.abstract  به علت شیوع بیماری آسم و عود آن در بزرگسالی باید اهمیت کنترل آن برای افراد جامعه روشن شده و برکسب مهارت مبتلایان در امر مراقبت از خود تأکید شود. هدف برنامه‌ خود مراقبتی و بازتوانی ریوی، بالا بردن کیفیت زندگی فرد است و در برگیرنده روش هایی ب رای مقابله با این بیماری مزمن و بهبود فعالیت های روزمره‌ی زندگی از طریق انجام تمرین های تنفسی می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تمرین های تنفسی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی شهر سنندج در سال 1382 انجام شده است.   در این پژوهش تعداد نمونه‌ها 92 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تدریجی در طی مراجعه به دو درمانگاه تخصصی شهر سنندج انتخاب شدند.   پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تک گروهی بود که بعد از انتخاب نمونه‌ها و قبل از مداخله، پرسشنامه کیفیت زندگی با انجام م صاحبه توسط پژوهشگر تکمیل شد سپس تمرینات تنفسی طی دو جلسه به واحدهای مورد مطالعه آموزش داده شد بیماران به مدت 4 هفته و روزانه 20 دقیقه تمرینات را انجام دادند. بعد از گذشت 4 هفته ، مجدداً پرسشنامه کیفیت زندگی توسط پژوهشگر تکمیل گردید.   یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد طبق آزمون آماری ویلکاکسون ( 0001/0 < P ) میانگین و انحراف معیار فعالیت جسمانی قبل و بعد از آموزش تمرینات تنفسی افزایش معن ی داری داشت ه است. همچنین طبق آزمون آماری t زوج ( 0001/0 < P )، میانگین و انحراف معیار وضعیت خلقی، فعالیت اجتماعی و کیفیت زندگی قبل و بعد از آموزش تمرینات تنفسی افزایش معن ی داری را نشان داد به علاوه آزمون آماری t زوج نشان داد تاثیر آموزش تمرینات تنفسی بر کیفیت زندگی با سن، جنس، شغل، سطح تحصیلات، وضعیت سیگار کشیدن و زمان ابتلا به آسم ارتباط معن ی داری دارد (0001/0 < P ).   بر اساس نتایج بدست آمده تمرینات تنفسی در ابعاد مختلف برکیفیت زندگی مبتلایان به آسم تأثیر داشته است. به این معنی که موجب افزایش توانایی مبتلایان به آسم در امر مراقبت از خود و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن ها می شود. لذا لازم است به بیماران مبتلا به آسم آموزش داده شود که جهت جلوگیری از عود علائم بیماری آسم و بهبود کیفیت زندگی به طور مستمر تمرینات تنفسی را انجام دهند.fa_IR
dc.format.extent208
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectآموزش تمرینات تنفسیfa_IR
dc.subjectآسمfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectبازتوانی ریویfa_IR
dc.subjectمراقبت از خودfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش تمرینات تنفسی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue38
dc.citation.spage16
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد