نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقلیپور, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorانوشه, دکتر منیرهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, دکتر فضلاللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:29:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:29:51Z
dc.date.available1399-08-23T13:29:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:29:51Z
dc.date.issued2008-11-01en_US
dc.date.issued1387-08-11fa_IR
dc.identifier.citationقلیپور, طاهره, انوشه, دکتر منیره, احمدی, دکتر فضلالله. (1387). تأثیر مشارکت دانش آموزان دختر بر میزان مصرف میوه و سبزی در خانواده. نشریه پرستاری ایران, 21(54), 51-60.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-465-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/612303
dc.description.abstract  زمینه و هدف: تحقیقات بسیار نشان می­دهند که مصرف میوه و سبزی به پیشگیری از بیماری­های عمده نظیر بیماری‌های قلبی، برخی انواع سرطان­ها و بیماری­های مزمن دیگر مانند سکته مغزی و دیابت نوع II کمک می­کند. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر مشارکت دانش­آموزان دختر بر میزان مصرف میوه و سبزی در خانواده در سال 1385 انجام شده است.   روش بررسی: این مطالعه یک تحقیق نیمه­تجربی با دو گروه آزمون و شاهد است. نمونه­های پژوهش شامل 200 نفر از دانش­آموزان پایه دوم راهنمایی تبریز بودند که 100 نفر در گروه آزمون و 100 نفر در گروه شاهد در پژوهش مشارکت نمودند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه و چک لیست بود که پیش از اجرای برنامه مشارکتی در گروه آزمون توسط تمامی نمونه­های پژوهش تکمیل شد. سپس جلسات آموزشی و برنامه مشارکتی در گروه آزمون اجرا شد و پس از آن نمونه­ها به مدت یک ماه مورد پیگیری قرار گرفتند و پس از این مدت مجدداً پرسشنامه و چک لیست­ها توسط آن‌ها تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل آماری توسط SPSS انجام شد.   یافته­ها: آزمون آماری کای دو با 05/0< P نشان داد که دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای مؤثر بر الگوی غذایی یکسان هستند. آزمون آماری آماری تی مستقل نشان می­دهد که بین میزان مصرف میوه و سبزی توسط خانواده در دو گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (05/0< P )، در حالی‌که پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت (000/0= P ). نتایج آزمون آماری تی زوج نیز بعد از مداخله، در گروه آزمون تفاوت معنی‌دار در میزان مصرف میوه و سبزی خانواده نسبت به قبل از مداخله نشان داد (000/0= P )، در حالی‌که در گروه شاهد تفاوت معنی دار نبود.   یافته­ها نشان می­دهند که مشارکت دانش­آموزان دختر در افزایش مصرف میوه و سبزی در خانواده موثر بوده است. نکته جالب توجه این است که مصرف میوه و سبزی در خانواده­ها با وجود افزایش معنادار پس از مداخله هنوز به مقدار حداقل 5 واحد به ازای هر فرد نرسیده است که این امر لزوم اقدام و بررسی بیشتر در این زمینه را نشان می­دهد.   نتیجه گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش، پرستاران بهداشت جامعه و مراقبین بهداشت در مدارس می­توانند از رویکرد مشارکت دانش­آموزان در افزایش مصرف میوه و سبزی در خانواده به عنوان یک شیوه مؤثر استفاده نمایند.fa_IR
dc.format.extent132
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectمصرف میوه و سبزیfa_IR
dc.subjectمشارکتfa_IR
dc.subjectدانش آموزان دخترfa_IR
dc.subjectخانوادهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر مشارکت دانش آموزان دختر بر میزان مصرف میوه و سبزی در خانوادهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue54
dc.citation.spage51
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد