• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین فرایند تصمیم‌گیری بالینی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    جهان پور, فائزهصلصالی, مهوشکاوه, محمد حسینشریف, فرخنده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.008کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: گر چه ارتقای توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری بالینی یکی از اهداف اصلی برنامه آموزش چهار ساله پرستاری اعلام گردیده است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در برنامه‌های آموزش پرستاری این مهارت به طور مؤثری ارایه نمی‌گردد. هدف این پژوهش تبیین فرایند تصمیم‌گیری‌های بالینی در دانشجویان سال آخر پرستاری است. روش: در این مطالعه کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری تجارب و درک دانشجویان سال آخر پرستاری در مورد عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری بالینی مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. 32 دانشجو با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، سپس برگزاری 6 جلسه گروه مدار و نیز 12 جلسه مشاهده مشارکت‌کنندگان برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده گردید و داده‌ها با روش تحلیل مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مطالعه حاضر از نظر شرکت‌کنندگان پنج متغیر اصلی مربی بالینی کار آمد، کسب دانش کاربردی، تجربه بالینی، محیط مناسب آموزش بالینی و برخورداری از خودباوری حرفه‌ای از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری‌های بالینی دانشجویان بودند. نتیجه‌گیری: کسب خودباوری حرفه‌ای مهم‌ترین عاملی است که در تجربه و یادگیری تصمیم‌گیری بالینی نقش دارد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان پرستاری عدم کسب دانش کاربردی و تجربه مناسب بالینی را در کاهش خودباوری حرفه‌ای جهت اخذ تصمیمات بالینی مؤثر می‌دانند. آن‌ها به این دلایل از کسب توانایی کافی در اخذ تصمیمات بالینی مؤثر رضایت ندارند.
    کلید واژگان
    تصمیم‌گیری بالینی
    دانشجویان پرستاری
    خودباوری
    محیط مناسب آموزش بالینی
    مربی بالینی
    پرستاری

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2010-04-01
    1389-01-12
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-587-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611878

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب