• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان 3 تا 6 ساله بستری شده در بیمارستانهای آموزشی همدان

    (ندگان)پدیدآور
    خداکرمی, زهرهپاشایی ثابت, فاطمهنیکبخت نصر آبادی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.008کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری کودکان و نوزادان
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: بدون شک اکثر افراد جوان خاطراتی از بستری در بیمارستان در دوران کودکی خود دارند. بستری شدن از طرفی می‌تواند رویداد آزاردهنده برای کودکان محسوب شود و از طرف دیگر، در صورتی که کودک از طریق تدابیر پرستاری ویژه به خوبی آماده بستری شود، می‌تواند تجربه مثبت روانی در بر داشته باشد. ساعات اولیه بستری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. بنابراین آشناسازی کودک با فرایند بستری و مقابله با ترس ناشی از آن در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس وی می‌شود. در نتیجه کودک با موقعیت‌های بالقوه تنش‌زای آتی سازش می‌یابد. هدف از این مطالعه تعیین عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان 6-3 ساله است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. نمونه پژوهش شامل20 نفر از کارشناسان پرستاری که حداقل یک سال سابقه کار در بخش کودکان داشته باشند را تشکیل داد که به صورت سرشماری نمونه‌گیری شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از چک لیست مشاهده ای استفاده شد. بدین صورت که عملکرد پرستاران به صورت تصادفی سه بار در شیفت های صبح و عصر که میزان بستری بیشتر است مورد بررسی قرار گرفت و در طیف مربوط به خود علامت گذاری و در نهایت امتیازهای تخصیص یافته جمع بندی شد. برای این که مشخص شود آیا عملکرد پرستاران به دلیل وجود یا نبود امکانات کافی بوده است، محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بیمارستان ها نیز هم‌زمان به‌وسیله یک چک لیست دیگر سه بار در روزهای متفاوت مشاهده و ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.15 از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (مجذور کای 05/0p>) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد 95% پرستاران هنگام پذیرش کودکان از عملکرد ضعیفی برخوردارند (461 امتیاز از حداکثر 960). در این مطالعه محیط فیزیکی بخش‌های کودکان نسبتا مناسب بوده و امکانات و تجهیزات مطلوبی داشته‌اند. به لحاظ آماری بین امکانات موجود و عملکرد پرستاران ارتباط معناداری وجود نداشته است (21/0=p). همچنین بین مشخصات دموگرافیگ واحدهای مورد پژوهش با عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0p>). نتیجه‌گیری: در این پژوهش مشخص گردید: محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بخش های کودکان بیمارستان های آموزشی شهر همدان مناسب است، اما کارشناسان پرستاری در پذیرش کودکان از عملکرد خوبی برخوردار نبودند. یعنی محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات تأثیری بر روی عملکرد پرستاران نداشته است. بنابراین لزوم آموزش به پرستاران در رابطه با نحوه پذیرش کودک و این که چگونه از شرایط موجود در بخش می توانند در جهت ارتقای عملکرد خود استفاده نمایند، ضروری به نظر می‌رسد.        تاریخ دریافت مقاله: 9/3/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
    کلید واژگان
    عملکرد پرستاری
    پذیرش
    کودکان 6-3 ساله
    پرستاری

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2010-03-01
    1388-12-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-217-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611872

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب