• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 4, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های دولتی

    (ندگان)پدیدآور
    سید عباس زاده, میرمحمدنیکبخت نصر آبادی, علیرضاوسکوئی اشکوری, خورشید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.008کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: برنامه‌های آموزشی به منظور تأمین نیازهای آموزشی فراگیران طراحی می‌شوند. لذا شناسایی نیاز، اولین گام در برنامه‌ریزی آموزشی است و موجب افزایش مشارکت فراگیران در طراحی برنامه‌های آموزشی و ارتقای سطح کیفی برنامه‌ها می‌گردد. در زمان گسترش سریع مرزهای علم، پرستاران نیز نیازمند مهارت‌های جدید هستند و در این میان شناخت نیازهای آموزشی مدیران پرستاری گامی مؤثر در راه افزایش توانمندی آنان می‌باشد. هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های دولتی از دیدگاه شغل با روش‌های دلفی و تجزیه و تحلیل شغل می‌باشد. روش: این پژوهش با استفاد از تلفیق دو روش دلفی و تجزیه و تحلیل شغل جهت تعیین نیازهای شغلی مدیران پرستاری انجام شده است. واحدهای پژوهش، در روش دلفی شامل 20 نفر از مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و در بخش تجزیه و تحلیل شغل نیز با توجه به شرح وظایف مدیران پرستاری که مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌باشد، نیازهای آموزشی بر اساس ایزو 10015 توسط وزارت متبوع جهت کلیه رسته‌های شغلی استخراج گردیده و در این تحقیق از آن‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: نیازهای آموزشی مدیران پرستاری از دیدگاه شغل در دو دسته فردی و سازمانی قرار گرفتند. که نیازهای فردی به طور مثال شامل مهارت‌های سخنرانی، مقاله نویسی، مکالمه و ترجمه زبان و فن اداره جلسات بودند و نیازهای سازمانی شامل مواردی همچون IT، اخلاق و قانون در پرستاری، ارزیابی کیفی بخش‌ها، بهبود کیفیت خدمات پرستاری، آشنایی با استانداردهای ساختار، تجهیزات و نیروی انسانی، مدیریت بحران آموزش سلامت، سیستم، HIS کنترل عفونت‌های بیمارستانی، آشنایی با روش‌های انجام کار و مراقبت‌ها، اصول و مبانی مدیریت، مدیریت نیروی انسانی، فنون مصاحبه، روش تحقیق آمار- نرم‌افزار SPSS، مکاتبات اداری، اقتصاد بهداشت و درمان، تفکر تیمی و تیم‌سازی، روش تدریس، آموزش احکام شرع مقدس و انطباق، نیازسنجی آموزشی، سنجش و ارزشیابی فراگیر و مدیریت تغییر، مدیریت تفکر انتقادی، مدیریت استرس، مهارت‌های ارتباطی، روش‌های تصمیم‌گیری و حل مسأله و مدیریت زمان بودند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که نیازهای مهم و تعیین‌کننده در انجام وظایف حرفه‌ای مدیران پرستاری بدون پاسخ مانده و تأمین نشده است. لذا از این یافته‌ها این می‌تواند در تدوین دوره‌های آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده نمود. همچنین از سویی دیگر از ترکیب روش و الگوی نیازسنجی آموزشی معرفی شده در این مطالعه می‌تواند برای نیازسنجی آموزشی سایر مدیران نیز استفاده نمود. تاریخ دریافت مقاله 14/4/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
    کلید واژگان
    نیازسنجی
    مدیران پرستاری
    تحقیق کیفی
    پرستاری

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2010-03-01
    1388-12-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-258-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611869

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب