بررسی اثر بخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی در کودک و افسردگی مادر
(ندگان)پدیدآور
بخشی سورشجانی, لیلانوع مدرک
Textروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: روش آموزش والدین به دلیل ویژگیهای منحصربفرد خود در میان روشهای درمانی، یک وجه مکمل مداخلههای روان درمانی است که در آن به والدین و دیگر مراقبان، فنون مقابله با مشکلات رفتاری کودکان آموزش داده میشود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری توأم با مدیریت رفتار مادر بر افسردگی مادران و نارسایی توجه-بیشفعالی کودکان 10-7 سال انجام شدهاست.
روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل است که در مدارس ابتدایی شهرستان بهبهان و در سال 1393 انجام شده است. جامعه آماری شامل مادران افسرده کودکان 10-7 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه –بیشفعالی بود. شرکتکنندگان پژوهش 24 نفر از مادران مبتلا به افسردگی میباشند که از بین 320 نفر از مادران دانشآموزان انتخاب شدند، که کودکان آنان اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی داشتند. این نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه کانرز والد بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. گروه آزمایش 18 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند. توصیف دادهها توسط میانگین و انحرافمعیار و تجزیهوتحلیل دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها در سطح معنیداری 05/0 > P انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس در پسآزمون نشان داد، میانگین نمره افسردگی مادران در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته (27/81 = F، 001/0 P انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس در پسآزمون نشان داد، میانگین نمره افسردگی مادران در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته (27/81 = F، 001/0
کلید واژگان
درمانگروهی شناختی-رفتاریآموزش مدیریترفتار مادر
افسردگیمادر
اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
مددکاری و...)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-011397-03-11
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایرانشاپا
1735-70121735-9074




