• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر بخشی آموزش مادر بر کاهش اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی در کودک و افسردگی مادر

    (ندگان)پدیدآور
    بخشی سورشجانی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    564.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: روش آموزش والدین به دلیل ویژگی‌های منحصربفرد خود در میان روش‌های درمانی، یک وجه مکمل مداخله‌های روان درمانی است که در آن به والدین و دیگر مراقبان، فنون مقابله با مشکلات رفتاری کودکان آموزش داده می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری توأم با مدیریت رفتار مادر بر افسردگی مادران و نارسایی توجه-بیش‌فعالی کودکان 10-7 سال انجام شده‌است. روش کار: این مطالعه از نوع آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون-پی‌گیری با گروه کنترل است که در مدارس ابتدایی شهرستان بهبهان و در سال 1393 انجام شده است. جامعه آماری شامل مادران افسرده کودکان 10-7 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه –بیش‌فعالی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 24 نفر از مادران مبتلا به افسردگی می‌باشند که از بین 320 نفر از مادران دانش‌آموزان انتخاب شدند، که کودکان آنان اختلال نارسایی‌توجه-بیش‌فعالی داشتند. این نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه کانرز والد بود که روایی و پایایی آن‌ها تأیید شد. گروه آزمایش 18 جلسه مداخله گروهی دریافت کردند. توصیف داده‌ها توسط میانگین و انحراف‌معیار و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها در سطح معنی‌داری 05/0 > P انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس در پس‌آزمون نشان داد، میانگین نمره افسردگی مادران در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته (27/81 = F، 001/0 P انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس در پس‌آزمون نشان داد، میانگین نمره افسردگی مادران در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته (27/81 = F، 001/0
    کلید واژگان
    درمان‌گروهی شناختی-رفتاری
    آموزش مدیریت‌رفتار مادر
    افسردگی‌مادر
    اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی
    علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
    مددکاری و...)

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-01
    1397-03-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-1956-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611850

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب