• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش ارتقاء مستمر کیفیت بر دانش، نگرش و عملکرد و میزان رضایت شغلی پرستاران

    (ندگان)پدیدآور
    محمد علی حسینیدکتر حسین کاکوئیشیوا شاه زیدیمارال دیبایی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.008کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
       بررسی تأثیر آموزش ارتقاء مستمر کیفیت بر د انش، نگرش و عملکرد و میزان رضایت شغلی پرستاران   محمد علی حسینی - دکتر حسین کاکوئی - شیوا شاه زیدی - مارال دیبایی   چکیده   مقدمه : یکی از مسا ی ل مطرح در مدیریت خدمات پرستاری پایـین بودن و یا عدم رضــایت شغلی پرستاران می‌باشد . از عوارض پایین بودن رضایت شغلی می‌توان از کاهش کیفیت مراقبت، ترک خدمت پرستاران، غیبت از کار و ... نام برد . محققان روش هایی را برای مقابله با کاهش رضایت شغلی عنوان کرده اند که از آن جمله می‌توان به آموزش و اجرای برنامه ارتقاء مستمر کیفیت اشاره نمود که رضایت پرستاران و بیماران را در پی دارد . هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش ارتقاء مستمر بر میزان رضایت شغلی و تغییرات دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بوده است.   مواد و روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی دو گروهی ، نمونه‌ها (15 نفر گروه آزمون و 30 نفر گروه شاهد) به صورت مبتنی بر هدف از دو بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه سنجش رضایت شـــغلی و پرسشنامه سنجش دانش، نگرش و عملکرد بود که ابتدا هر دو گروه از نظر رضایت شغلی و میزان دانش، نگرش و عملکرد در خصوص ارتــقاء مستمر کیفیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گـــروه آزمون طی یک کارگاه دو روزه ارتقاء مستمرکیفیت به روش (فوکوس- پی، دی، سی، ای) آموزش داده شد و بلافاصله پس از آن فقط گروه آزمون مورد سنجش رضایت و مـــیزان تغییرات دانش، نگرش و عملکرد قرار گرفت و نزدیک به دو ماه انجام فرآیندها پیگیری شـده و بعد از طی آن مجدداً از هر دو گروه آزمون رضایت شــغلی به عمل آمده و میـــزان تغییرات دانش، نگرش وعملکرد آنان اندازه گـــیری شد . نتــایج به دست آمده از آزمون‌ها در دو گروه شاهد و مورد قـــبل و بعـــد از آموزش با هــم مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و تحلیل اندازه‌های مکرر استفاده شد.   یافته‌ها: اختلاف معناداری در هیچ یک از متغیرهای رضایت شغلی و متغیر دانش، نگرش و عملکرد در گروه شاهد به وجود ن یامد . نتایج آزمون نشان داد که در مورد متغیرهای فوق اختلاف معناداری پس از مداخله مابین دو گروه شاهد و آزمون وجود دارد و اختلاف معناداری در میانگین نمرات اکتسابی هر دو متغیر در زمان‌های پیش، بلافاصله و دوماه پس از آزمون در گروه آزمون وجود دارد (05/0 p
    کلید واژگان
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2006-08-01
    1385-05-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-13-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611839

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب