نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمختاری, سمانهfa_IR
dc.contributor.authorآهی, قاسمfa_IR
dc.contributor.authorشریف زاده, غلام رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:26:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:26:13Z
dc.date.available1399-08-23T13:26:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:26:13Z
dc.date.issued2018-02-01en_US
dc.date.issued1396-11-12fa_IR
dc.identifier.citationمختاری, سمانه, آهی, قاسم, شریف زاده, غلام رضا. (1396). نقش خود دلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران. پژوهش پرستاری, 12(6), 1-9. doi: 10.21859/ijnr-12061fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/ijnr-12061
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-1949-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611825
dc.description.abstractمقدمه: کیفیت زندگی حرفه‌ای رابطه پیچیده‌ای با ویژگی‌های محیط کاری، محیط زندگی شخصی و مواجهه با تروماهای اولیه و ثانویه در محیط‌های کاری دارد. این پژوهش به منظور تعیین نقش خوددلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران انجام شد. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران شاغل (114 نفر؛ 96 پرستار و 18 بهیار) در بیمارستان دولتی شهر قاین در سال 1395 تشکیل داد. با توجه به کوچک بودن جامعه پژوهشی کلیه اعضا به عنوان نمونه مد نظر قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها مقیاس دلسوزی به خود نف، مقیاس شایستگی بالینی مرتوجا و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفه‌ای استام مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش تحلیل رگرسیون چند گانه بکار رفت. یافته‌ها: تحلیل‌ها نشان داد که شایستگی بالینی و خوددلسوزی سازگارانه پیش بین مثبت مؤلفه رضایت از دلسوزی هستند و روی هم 24 درصد از واریانس رضایت از دلسوزی را تبیین می‌کنند (24/0 = R Square). به علاوه خوددلسوزی ناسازگارانه پیش بینی کننده مثبت استرس تروماتیک ثانوی بود و 12 درصد از واریانس مشاهده شده در این مؤلفه را تبیین کرد (12/0 = R Square). همچنین شایستگی بالینی و خوددلسوزی ناسازگارانه به ترتیب پیش بینی کننده مثبت و منفی مؤلفه فرسودگی کیفیت زندگی بودند و در مجموع 22 درصد از واریانس فرسودگی را تبیین می‌کنند (22/0 = R Square). نتیجه گیری: جمع بندی یافته‌های پژوهش حاکی از نقش شایستگی بالینی و خوددلسوزی در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران و لزوم توجه به شایستگی و خوددلسوزی و مؤلفه‌های آن به هنگام آموزش پرسنل پرستاری در کلاس‌های درس در دانشگاه، دوره‌های کارورزی، بازآموزی و دوره‌های ضمن خدمت است.  fa_IR
dc.format.extent524
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/ijnr-12061
dc.subjectشایستگی بالینیfa_IR
dc.subjectخود دلسوزیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگی حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectعلوم رفتاری و روانی(روانشناسیfa_IR
dc.subjectمددکاری و...)fa_IR
dc.titleنقش خود دلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue6
dc.citation.spage1
dc.citation.epage9


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد