• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با کارولینای آمریکا

    (ندگان)پدیدآور
    گلی روشن, صغرینوبهار, منیربابامحمدی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    720.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    آموزش پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های برنامه‌ریزان عرصه آموزش عالی می‌باشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه‌های آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی- تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی با رویکرد تطبیقی می‌باشد که طی آن نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه کارولینای شمالی مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی، با استفاده پایگاه­های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: محتوای دروس در کارولینای شمالی بسیار تخصصی، متمرکز بر نیاز دانشجو، همسو با فلسفه و اهداف برنامه می‌باشد و نیازهای جامعه در واحدهای درسی دانشجویان گنجانده شده ‌است. برنامه آموزشی دکترای پرستاری کارولینای شمالی به صورت تمام وقت و نیمه وقت با مدت آموزشی 5/3 سال می‌باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می‌پذیرد ولی در ایران این مقطع صرفاً تمام وقت است و پذیرش دانشجو بصورت متمرکز انجام می‌شود. گرایش‌های این دانشگاه برای این مقطع شامل دکتری فلسفه و دکتری بالین پرستاری، پست دکتری، دکتری علوم پرستاری و دکتری هوشبری بالین پرستاری می‌باشد ولی در ایران صرفاً با گرایشPhD ارائه می‌شود. در کارولینای شمالی پذیرش در مقطع دکتری، از کارشناسی هم امکان پذیر می باشد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد. نتیجه‌گیری: باتوجه به مقایسه‌های انجام شده و برتری‌های کوریکولوم دانشگاه کارولینای شمالی، شایسته است که برنامه‌ریزان آموزش پرستاری ایران، تغییرات اساسی را در کوریکولوم این مقطع از نظر فلسفه و اهداف، مدت دوره، واحدهای درسی و ... ایجاد نمایند، بطوری که راه گشای مشکلات نظام مراقبت سلامت و جامعه باشد.  
    کلید واژگان
    برنامه درسی
    دکتری پرستاری
    مطالعه تطبیقی
    کارولینای آمریکا
    ایران
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2019-12-01
    1398-09-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی سمنان
    دانشگاه علوم پزشکی سمنان
    دانشگاه علوم پزشکی سمنان

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2255-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611761

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب