• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد ساوه درباره میزان اهمیت رفتارهای مراقبتی پرستاری براساس مدل مراقبتی واتسون

    (ندگان)پدیدآور
    حسنی, پرخیدهنیک‌فرید, لیدا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    690.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: براساس مدل مراقبت انسانی، مراقبت باید یک ارزش پرستاری بوده و خود را در عوامل مراقبتی بین پرستار و بیمار نمایان سازد. تنها در صورت حضور تمامی این عوامل مراقبتی ده گانه است که مراقبت معتبر انجام شده و مددجو به سطح بالای التیام و هماهنگی می‌رسد. آشناسازی دانشجویان با مفهوم مراقبت از وظایف مربیان است و لازمه آن دانستن دیدگاه آن‌ها در قبال این مفهوم است. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه درباره میزان اهمیت رفتارهای مراقبتی پرستاری براساس مدل مراقبتی است. روش: این یک مطالعه توصیفی است. ابزار پژوهش که مقیاس Care Q می‌باشد به تمام دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه داده شد. تعداد 117 نفر در زمان انجام مطالعه حضور داشتند که 50 رفتار مراقبتی نوشته شده روی کارت‌های مجزا را از نظر اهمیت در هفته مجموعه با تعداد نامساوی قرار دادند. این ابزار با استناد به عوامل مراقبتی مدل مراقبتی Watson رفتارهای مراقبتی را در شش زیرگروه قرار می‌دهد. یافته‌ها: زیرگروه‌های با اهمیت از نظر دانشجویان پرستاری به ترتیب در دسترس بودن، توضیح و تسهیل، پایش و پیگیری، انتظار و پیش‌بینی نیازهای بیمار، آسایش‌دهی و ارتباط اعتمادآمیز بود. با اهمیت‌ترین رفتار «داروها و کارهای درمانی بیمار را به موقع و سر وقت انجام می‌دهد» و کم اهمیت‌ترین رفتار «از بیمار می‌پرسد که با چه عنوانی او را صدا بزند» بود. نتیجه‌گیری: اهمیت بیشتر به رفتارهای مراقبتی درمانی در دانشجویان پرستاری به دلیل تجربه کم تماس با بیمار در آن‌ها قابل توجیه است اما براساس مدل مراقبت انسانی فرآیند تحصیل در رشته پرستاری باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها بتوانند برای انجام مراقبت کل‌گرا و معتبر با در نظر گرفتن تمام عوامل مراقبتی ده گانه مطرح شده در مدل آمادگی لازم را کسب کنند. یک برنامه آموزشی مناسب پرستاری با دیدگاه کل‌نگر باید بتواند با اتکا به شیوه‌های نوین تدریس ضمن اهمیت مراقبت کل‌نگر، زمینه را برای تسهیل بروز رفتارهای مراقبتی انسانی بین پرستار و بیمار فراهم کند.
    کلید واژگان
    رفتارهای مراقبتی
    دانشجویان پرستاری
    مدل مراقبتی Watson
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-05-01
    1393-02-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-1328-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611739

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب