• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 14, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقایسه‌ای عوامل پیش‌بینی کننده انتقال یادگیری به محیط کار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

    (ندگان)پدیدآور
    زندی, خلیلعبدالملکی, بابکنعمتی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    708.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    آموزش پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اثربخشی دوره‌های آموزش سازمانی در گرو انتقال یادگیری به محیط کار است و لذا شناسایی عوامل پیش‌بینی کننده انتقال یادگیری به یکی از دغدغه‌های پژوهش در حوزه توسعه منابع انسانی تبدیل شده است. در عین حال، مطالعات اخیر از این ایده حمایت می‌کنند که عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری تحت تأثیر فرهنگ و بافت خاص هر سازمان هستند. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کننده نوع سازمان (خصوصی یا دولتی) در ارتباط بین عوامل سازمانی و انتقال یادگیری به محیط کار بود. روش کار: پژوهش حاضر جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. داده‌های این پژوهش در نیمه دوم سال 1396 گردآوری شد. جامعه آماری، کارکنان پرستاری بیمارستان خصوصی بوعلی سینا و بیمارستان دولتی بعثت شهر همدان بودند. با استفاده از شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 283 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته سنجش عوامل سازمانی و پرسشنامه سنجش انتقال یادگیری به محیط کار بود. روایی پرسشنامه‌ها با استناد به نظر متخصصان، و پایایی آن‌ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS نسخه  20 و آزمون‌های آماری تحلیل رگرسیون تعدیل کننده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نحوه ارتباط دولتی و خصوصی متفاوت از یکدیگر است (05/0 > P، 17/4 = t)؛ به‌طوری که در بیمارستان دولتی، دو متغیر حمایت همکار (05/0 > P، 221/0 = Beta) و جو مشارکتی (05/0 > P، 195/0 = Beta)، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های انتقال یادگیری به محیط کار هستند. اما در بیمارستان خصوصی، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های انتقال یادگیری، فرصت کاربست (05/0 > P، 526/0 = Beta) و حمایت سرپرست (05/0 > P، 260/0 = Beta) هستند. نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های پژوهش، پیش‌بینی کننده‌های انتقال یادگیری به محیط کار، در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متفاوت هستند. بر این اساس، به‌منظور بهبود انتقال یادگیری به محیط کار، پیشنهاد می‌شود که مدیران در بیمارستان‌های دولتی توجه خود را بیشتر به ارتقای جو همکارانه و مشارکتی معطوف نمایند و در بیمارستان‌های خصوصی نیز بهتر است که بیشتر به بهبود تعاملات سرپرستان و زیردستان و دادن آزادی عمل بیشتر به زیردستان توجه شود.  
    کلید واژگان
    انتقال یادگیری به محیط کار
    جو مشارکتی
    حمایت سرپرست
    حمایت همکار
    فرصت کاربست
    پرستاری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-01
    1398-06-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2123-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611595

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب