• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیرآموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابراز وجود در بین دانش آموزان پسردبیرستانهای شهرستان شوش

    (ندگان)پدیدآور
    اداوی, احمدحمید, نجمهعطاری, یوسف علیمدملی, یعقوبمدملی, مصطفی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    468.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: خلاقیت انعطاف پذیری درتفکر، سرشار از ایده بودن، توانایی کنار آمدن با ایده جدید و کشف ارتباط تازه بین چیزهای موجود می‌باشد. همچنین ابرازوجود یک مهارت اجتماعی مهم در دوران رشد یک نوجوان است. در تغییرات سریع جهان امروز و وضعیت شتاب آلود فردای آن، تنها کسانی می‌توانند دوام بیاورند که خود را با دگرگونیهای آن هماهنگ نمایند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله برخلاقیت و ابرازوجود دانش آموزان پسرمقطع دوم متوسطه شهرستان شوش دانیال انجام شد. روش کار: این پژوهش مداخله‌ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان شهرستان شوش دانیال در سال 93-92 صورت گرفت. نمونه آماری این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی (طرح زوج و فرد) در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه استاندارد 60 ماده‌ای خلاقیت عابدی و پرسشنامه استاندارد 33 ماده‌ای ابراز وجود ASA بود. برای انجام پژوهش نیز، در ابتدا پیش آزمونی از هردو گروه آزمایش وگواه عمل آمد، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت حل مسئله) در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 18-SPSS و روش آماری تحلیل کو واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری از لحاظ خلاقیت و ابرازوجود (001/0 > P) وجود دارد. به عبارتی دیگر، میزان خلاقیت و ابرازوجود گروه آزمایش نسبت به گروه گواه و پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بوده است. نتیجه گیری: لازم است به دلیل اهمیت متغیرهایی چون خلاقیت و ابراز وجود تمهیداتی صورت گیرد تا در طول سال تحصیلی و با ابتکار آموزش و پرورش، آموزش‌های جامع و مدونی، جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزش جهت تقویت و تحکیم این متغیرها ارائه گردد.
    کلید واژگان
    مهارت حل مسئله
    خلاقیت
    ابرازوجود
    دانش آموزان
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-12-01
    1395-09-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران
    دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.21859/ijnr-11058
    http://ijnr.ir/article-1-1848-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611558

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب